Elisabeth ny ordförande för PiR

Elisabeth Bjuhr, avdelningschef värme/marknad på Skellefteå Kraft, har blivit vald till ordförande för Pelletsindustrins Riksförbund (PiR), branschorganisationen för svenska företag som producerar och marknadsför pellets för energiändamål. För Elisabeth väntar nu intressanta utmaningar för att lyfta frågor inom förnybar energi.

– Ordförandeskapet är en mycket intressant utmaning för mig. Just nu händer det mycket inom pelletsbranschen. Vi utför till exempel en stor satsning tillsammans med solenergiföreningen och Pellsam under namnet ”100% förnybar värme”.

Pelletsindustrins Riksförbund startades 1998 i Skellefteå och har idag 17 medlemsföretag över hela landet. PiR och dess medlemmar arbetar gemensamt med branschfrågor, bland annat inom forskning och utveckling. Tillsammans med SLU och Energimyndigheten bedriver PiR till exempel grundforskning för att få fram nya sorters pellets med högre kvalitet.

– Sverige är ett föregångsland inom produktion och användning av pellets. Nu börjar pellets bli ett intressant energialternativ i flera länder över hela världen, vilket givetvis gör PiR:s arbete desto mer intressant. Det finns all anledning för oss i Sverige att försöka ligga i framkant när det gäller utveckling inom pelletsenergi, säger Elisabeth Bjuhr.

Elisabeth Bjuhr

Marknadschef Affärsområde Värme

Skellefteå Kraft

e-post elisabeth.bjuhr@skekraft.se

Catarina Hägglund

Informationschef

Skellefteå Kraft
e-post catarina.hagglund@skekraft.se

• Energifrågor

• pellets
  • miljö
  • kraftverk
  • energi
  • biobränsle
  • skog
  • forskning
  • ordförande

• Lycksele

Skellefteå Kraft är en av de större producenterna av elkraft i Sverige med egna energitillgångar i vattenkraft. Med eget kunnande och ständig utveckling skapar vi kvalitet, trygghet och kompetens inom bland annat bioenergitekniker och processer samt vindkraft. Det gör att vi kan erbjuda våra kunder prisvärda och långsiktigt miljöanpassade energilösningar samt trygga och säkra energileveranser. Skellefteå Kraft AB är ett helägt kommunalt bolag med fem affärsområden; Elkraft, Elnät, Värme, Kommunikation och Fastigheter samt koncernstaber som stöder affärsområden. Antalet anställda är cirka 530 och 2009 var omsättningen drygt 3,6 miljarder kronor.

Mimmi Jonsson

Presskontakt Pressekreterare Pressekreterare 0910-77 25 02