Tankar kring homestaging

För att hjärtat ska börja klappa hos så många som möjligt måste alla hem som ska säljas också piffas till.

I vilken omfattning ett hem behöver piffas till inför en försäljning beror naturligtvis på utgångsläge och hur viktigt man som säljare tycker att det är att få ut bästa möjliga pris.

Det stora flertalet som köper ett nytt hem gör det inte som en ren investering.

Tillgodoser det tilltänkta hemmet köparens basbehov i form av läge, antal rum och pris så är det sedan hjärtat som avgör hur mycket man är villig att betala.

Homestaging adresserar hjärtat och är inte konstigare än att du tvättar och polerar bilen du ska sälja. Och tror du dessutom att du kan få ut mer för bilen än det kostar att sätta på nya fälgar så gör du naturligtvis också det.

Själv är jag emot alltför hård styling.

Alla hem kan och bör inte se likadana ut. Det är min bestämda uppfattning att det inte finns en stil som passar alla.

Man måste helt enkelt vända sig till den målgrupp som kan tänkas vara mest intresserad av ett hus/våning i det aktuella området. Slutresultatet av homestagingen bör sedan i så hög grad som möjligt spegla den förväntade köparen.

Bra homestaging utgår i möjligaste mån från det som redan finns och kompletterar det för att tilltala den förväntade köparen.

Är man själv lite intresserad och har tid och ork så räcker det ofta långt med att gallra bland möbler och personliga saker som fotografier och prydnadssaker.

Försök att skapa en röd tråd i det som blir kvar efter en gallring. Tänk på att det inte alltid är så att dina personliga favoriter passar ihop. Det är samma princip som att man inte kan bygga ett framgångsrikt fotbollslag med bara forwards. Du kanske tycker att det är vackert men det lär inte bli särskilt effektivt.

Under en visning är det en hel del människor som går runt i ditt hem och då är det inte bra om det finns för mycket möbler – så ett grundtips är att hellre ta bort en fåtölj för mycket än en för lite. Allt för att de som är intresserade av ditt hem inte ska uppleva det som onödigt trångt.

Ta upp frågan om vad du ska göra för att få ett så bra pris som möjligt med de mäklare som du träffar. En duktig fastighetsmäklare kan ge dig konkreta tips på ”homestaging light” eller rekommendera ett bra homstagingföretag. Får du inte vad du uppfattar som trovärdiga råd, välj en annan fastighetsmäklare.

För att en homestaging ska ge bästa möjlig utväxling ska den naturligtvis vara genomförd innan fotograferingen. Det är bilderna som är köparnas första kontakt med ditt hem.

Väl på plats är första intrycket framsidan, om du bor i hus, så se alltså till att ha det snyggt och undanplockat även på tomten.

Det finns de som hävdar att trädgården är det nya köket, det vill säga att det är där det under de närmaste åren kommer att spenderas mest pengar på makeovers och det stämmer säkert med tanke på det ökande antalet trädgårdsprogram på TV.

När man kliver in i ditt hem så är det hallen som ger det första intrycket. Hallen är dock alltför ofta ett förbisett utrymme som är något för mörkt och lite för trångt, så ändra på det, rensa rejält och låt en behaglig belysning ge en välkomnande känsla och därmed ett första bra intryck av ditt hem.

Ska du bara måla om ett rum i huset så är mitt råd att måla om hallen och ersätta en eventuell takplafond med en lågvolts - trespotshalogen (gärna med dimmer).

Peter Rehn

• villa