Med en vision om att utveckla Skövde

Från början var det tänkt att bli en padelhall. Fyra år senare står en fullfjädrad multisportarena på plats Billingehov/Lillegårdens idrottsområde i Skövde. Philip Aychouch, VD/ägare på Skövdehem, berättar om en vision som bara växte och växte.

Skövde är en stad med ett stort föreningsliv. Idrottsintresset växer och frodas och behovet av platser att utöva sin sport på blir större och större. Skövdesonen Philip Aychouch, VD på Skövdehem, ville bidra till detta behov genom att bygga en padelhall. Men det visade sig bli bra mycket mer än så. Philip berättar:

- När vi inledde projektet insåg vi snart att vi att vi hade möjlighet att skapa så mycket mer än bara en enkel sporthall. Vi såg framför oss en mötesplats för familjer, företag och föreningar. Framför allt föreningslivet är mycket stort här i Skövde och sportintresset lever på alla fronter. Där såddes fröet till Skövdehem Arena.

Och han är mycket nöjd med resultatet:

- Ja, den vision vi hade från början var som sagt väldigt annorlunda mot vad vi ser idag, en 8 000 kvadratmeter stor multisportarena med idrotts- och gymnastikhall, gym, inomhusgolf, trampolinpark, restaurang, konferenscenter och - naturligtvis – en padelhall. Det var på sätt och vis bra att visionen fick växa till sig, eftersom det gav oss tid att utveckla en helt annan produkt än vad som var tänkt från början. Resultatet betyder oerhört mycket mer för staden än vad enbart en padelhall hade gjort.

Rätt arena på rätt plats

Billingehov/Lillegården är redan från början en knutpunkt för idrott. Placeringen av arenan är därför ett bra strategiskt val, dels tack vare det redan stora flödet av föreningar och träningsintresserade, men även på grund av de möjligheter arenan öppnar upp för staden och regionen:

- På sikt ser jag att Skövdehem Arena kommer att öka på det här flödet, både från Skövde och andra närliggande kommuner. Vi har velat skapa en attraktiv mötesplattform och en plats där saker händer. I kombination med exempelvis ishallen och restaurangen finns det kapacitet att ordna stora och intressanta event.

En plattform för möten

Tillkomsten av den nya arenan skapar möjligheter för intressanta korsbefruktningar för både föreningar och atleter. Och för Skövdes företag öppnas också möjligheter. Philip utvecklar:

- Vi har ett konferenscenter i arenan, och det finns även möjlighet att anordna företagsevent i hallen. Dessutom öppnar restaurangen Brödernas i anläggningen, en stark hyresgäst med klar idrottsanknytning. Jag ser framför mig hur föräldrarna lämnar av sina barn till sin träning, går till gymet under tiden barnen tränar, för att sedan avsluta med en bit mat tillsammans i restaurangen.

Ett levande sportområde

Skövdehem är ett privatägt fastighetsbolag med inriktning på bostäder. De förvaltar cirka 200 lägenheter i centrala Skövde, och Skövdehem Arena är deras största projekt hittills.

- Japp, så är det. Den nya arenan blir som pricken över i:et, säger Philip. Arenan kommer dessutom att dockas ihop med ishallen, som i sin tur är ihopdockad med tennishallen. Det skapas ett enormt sportcenter, vilket i förlängningen gör området ännu mer attraktivt. Många besökare kommer säkert att lockas hit tack vare att alla andra är här.

Utbudet är som sagt stort, och det blir inte sämre av att man även kan ordna övernattning i hallen vid exempelvis stora cuper. På utsidan anläggs det dessutom en unik 18-håls äventyrsgolfbana samt två utomhusbanor för padel. Och mer kommer säkert att tillkomma.

- Vi ser Skövdehem Arena som ett komplement till staden. Jag är född och uppvuxen i Skövde och brinner verkligen för stadens utveckling. Skövdehem har en god relation med kommunen och ser fram emot att utveckla mer projekt som tar staden i rätt riktning. Och Skövdehem Arena är VERKLIGEN ett steg i rätt riktning, avslutar Philip.

• 2021

• Skövde