Med Skövde på menyn

Köket är hemmets hjärta, brukar det sägas. I det här fallet handlar det om en hel stad. När restaurangkedjan Brödernas nu öppnar sin restaurang i Skövdehem Arena drömmer de om att bli en viktig del av stadens sociala liv. Och Henrik Mattssons vision har alla möjligheter att bli verklighet.

Brödernas är en starkt växande restaurangkedja med fokus på idrott. Kedjan startades 2018 av bröderna Jonas och Joakim Wiklander. Året därpå klev entreprenörerna Monir Kalgoum och svenska NHL proffset Mika Zibanejad på tåget. Utvecklingen har gått som tåget sedan starten och snart öppnar restaurang nummer 30 i Sverige, i den helt nybyggda Skövdehem Arena. Och Henrik Mattsson, vice VD, ser goda möjligheter att bidra till hela Skövde:

- I första hand är vi ju naturligtvis en restaurang. Läget ger oss dock möjligheter till att bli mer än så. Vi är själva idrottare och har en tydlig idrottsprofil, vilket naturligtvis slussar in oss perfekt på arenan. Men vi har större planer. Vi vill bli ett vardagsrum för allt från familjer och idrottare till föreningar och företag.

Närheten skapar positiva effekter

Att öppna restaurang i en stad av Skövdes storlek öppnar möjligheter för att ta en aktiv del i stadens utveckling. Henrik utvecklar:

- Det är stor skillnad på att öppna en restaurang här än i exempelvis Stockholms innerstad. Där blir man en i mängden. I Skövde kommer vi närmare samhället och har större möjlighet att anpassa oss efter stadens kultur och behov. Vi kommer närmare människorna, företagen, föreningarna, beslutsfattarna, stadens influencers. Det hjälper oss att kunna ta ett större socialt ansvar.

Brödernas läge i Skövdehem Arena innebär att de kan bli en naturlig samlingsplats för alla som rör sig i det föreningstäta området. Henrik hoppas även kunna locka till sig lokala företag. Kökets placering öppnar för att smidigt kunna ordna catering till stora event i idrottshallen. Anläggningens konferensutrymmen likaså. Han vill se Brödernas växa fram som ett naturligt nav i alla möjliga sociala sammanhang. Inte minst som arbetsgivare:

- I första hand kommer vi att anställa folk från staden. Vi har även en social hållbarhetsvision om att alltid ha minst två anställda från Arbetsförmedlingen, till exempel via instegsprojekt. Vi är öppna för att starta utbildningar, ordna arbetsträning, allt i tätt samarbete med kommunen.

En ömsesidig nytta

Visionerna är stora och vi lär märka av flera initiativ från Brödernas i framtiden. Hur tror Henrik att situationen ser ut om, säg, fem år?

- Naturligtvis hoppas vi på sikt att kunna öppna ännu en restaurangenhet i närområdet. Kanske driva liveevent och evenemang. Starta föreningar. Sponsring. Varför inte ha julbord i stora idrottshallen? Det har vi kapacitet till. Fast fem år, vi vill vara där direkt, skrattar Henrik.

Brödernas kommer på sätt och vis att fungera åt två håll. Å ena sidan har de nytta av staden, å andra sidan har staden nytta av dem. Socialt ansvar handlar om öppenhet och vilja. En ambition att vara en del av staden och att se vilka möjligheter som bjuds, och att ta vara på dem.

- Vi är öppna för allt vi kan bidra med för att staden ska må bra. Målet är att bli en plats för alla. Familjer, föreningar och företag ska med glädje besöka eller kunna vända sig till oss. Alla på Brödernas är som sagt idrottare, därför finns det en självklarhet att finnas i Skövdehem Arena. Det är en perfect match!

• skövde
  • 2021