Följ med till studentlivet!

Fredagen den 25 oktober satte vi första spaden i marken för 132 nya studentbostäder på Kurorten i Skövde. Projektet är på uppdrag av Skövdebostäder och kommer att göra det ännu mer attraktivt för långväga studenter att välja Skövde som studieplats.

Högskolan i Skövde attraherar varje år ett stort antal studenter från både när och fjärran. En stor del av dessa behöver bostad eftersom det i de flesta fall är omöjligt att pendla, därför är behovet av studentbostäder högprioriterat. Dels för att främja utvecklingen av både staden och Högskolan, men även som bidrag till att uppfylla Skövde stads vision att vara 60 000 invånare år 2025.

Korta fakta:

• 132 lägenheter
  • 114 ettor (30,5 kvm), 18 tvåor (44,5 kvm)
  • 500 meter till Högskolan
  • Nära Resecentrum
  • Energismart byggnad, solceller på taket
  • Nära stadskärnan, minimalt behov av bil
  • Arkitekt: Studio Ekberg

Det nya huset, som ligger ett knappt stenkast från Högskolan, kommer att bli tolv våningar högt sett från Kurortsvägen och tio våningar från parksidan. Taket kommer att förses med solceller och det kommer även att beredas en gemensam terrass mot Boulognerskogen på plan 3. De 132 bostäderna kommer att bestå av 114 enrummare och 18 tvårummare. Inflyttning beräknas ske till höstterminen 2021.

Vi på Skeppsviken är självklart mycket glada över att få vara en del i detta projekt som främjar både Högskolan och hela Skövde stad.