Pressmeddelande -

Skeppsviken anlitas för Metsä Tissues planerade storsatsning på utbyggt pappersbruk i Mariestad

Skeppsviken Bygg i Skövde AB anlitas som huvudentreprenör vid Metsä Tissue AB:s första etapp i utbyggnad av pappersbruket i Mariestad. Parterna har enats om att inte offentliggöra kontraktsvärdet.

Den första etappen, bestående av förberedande mark- och grundarbeten, är en del av den stora investering som planeras för att

växla upp brukets produktionskapacitet. Under förutsättning att Mark- och Miljödomstolen beviljar miljötillstånd förväntas byggstart att ske under andra halvåret 2022.

Utökningen av bruket i Mariestad fördubblar den årliga kapaciteten för mjukpappersproduktion från nuvarande 70 000 ton till hela 145 000 ton. Investeringen omfattar ny pappersmaskin, massalagring, konverteringshall, konverteringslinjer, automatiserat lager samt nytt huvudkontor.

Metsä Tissue är en av Europas ledande mjukpappersproducenter, med rötter i hållbart förvaltade nordliga skogar. Bland varumärkena som Metsä Tissue står bakom finns bland annat Katrin, Lambi och Serla.

Skeppsviken genomför grundläggningsarbetena som en utförandeentreprenad åt Metsä Tissue AB. Grundläggningen omfattar även losstagning av berg samt krossning, som återanvänds på andra platser i projektet.

- Vi är mycket stolta för att blivit kontrakterade för detta spännande projekt, ett viktigt projekt för hela regionen och dess fortsatta tillväxt och utveckling. Projektet stärker även oss på Skeppsviken som en av regionens ledande samhällsutvecklare, säger VD Peter Lennartsson.

Metsä Tissues nya anläggning beräknas tas i bruk under 2025.