Gå direkt till innehåll
På bilden från vänster: Fredrik Oscarson, Skippos VD, Felix Erhardt, Skippos CFO, Gustav Morin, Chefredaktör Hamnen, Richard Setterwall, Skippos Strategi- och Produktchef och Hamnens VD Claes Olivecrona.

Pressmeddelande -

Skippo fortsätter sin expansion, förvärvar båtmagasinet Hamnen.se för att bygga Nordens största båtlivsmedia

Skippo grundades förra året med ambitionen att skapa och erbjuda digitala tjänster som förenklar och förgyller båtlivet för nordiska båtentusiaster. I höstas förvärvades succéappen Eniro på Sjön och nyligen lanserade Skippo appen i en ny, moderniserad version till sina snart en miljon användare.

Nu tar Skippo nästa steg och förvärvar content-bolaget Kapten Media AB som driver det digitala båtmagasinet Hamnen.se. Redaktionen på Hamnen.se har i decennier gjort avtryck i båtbranschen som nyskapande inom båtmedia med filmade båttester, snabba nyheter och underhållande reportage om såväl kunskap som fantastiska färdmål för båtfolk där upplevelse och känsla har stått i fokus.

– Vi vill leverera digitala tjänster i världsklass till alla våra användare och högkvalitativt innehåll kommer vara en viktig del i vårt erbjudande. Vi älskar Hamnen-gängets förmåga att skapa ikoniskt innehåll och ser enorma möjligheter att skapa helt nya tjänster och innehållspaketeringar för våra användare”, säger Fredrik Oscarson, VD på Skippo.

– Vi delar Skippos långsiktiga vision och har imponerats över deras förmåga att realisera sin ambition så det kändes självklart att vi ville vara med på den resan. Jag tror verkligen att vi tillsammans kan förbättra båtlivet för många, säger Hamnens vd Claes Olivecrona.

Skippo har nära en miljon användare i Norden och med Hamnen, som i nuvarande form har en räckvidd på mellan 70 000 och 200 000 unika besökare i veckan, är man tillsammans Nordens största båtmedia. Planen är att skala upp Hamnens verksamhet med ny funktionalitet samt expandera till resten av Norden. Siktet är inställt på att bli alla nordbors plattform för hela båtlivet.

– Som del av Skippo ska vi fortsätta producera högkvalitativt och engagerande innehåll, det ska bli kul att bidra till att höja upplevelsen av båtlivet till nya nivåer för så många fler, säger Hamnens Chefredaktör Gustav Morin.

– Vi är så glada att vi fått till den här affären, det är fantastiskt kul och värdefullt att få med Gustav och Claes i vårt team. Deras energi, kunskap och nätverk i branschen kommer utan tvekan hjälpa oss nå våra ambitiösa mål”, säger Fredrik Oscarson.

Regioner

Skippo grundades 2022 med ambitionen att skapa och erbjuda digitala tjänster som förenklar båtlivet för nordiska båtentusiaster. Efter förvärvet att appen På Sjön av Eniro driver Skippo nu Nordens ledande app för båtnavigation med snart en miljon användare.

Fredrik Oscarson

Presskontakt VD och grundare +46 70 765 15 37

Skippo

On a mission to transform boatlife for the many boaters in the Nordics.

Skippo AB
Brahegatan 10