Alla på Snö i Hammarbybacken.

50 fjärdeklassare gästar Alla på snö och SkiStar i Tandådalen

Svenska Skidförbundet välkomnar tillsammans med SkiStar cirka 50 fjärdeklassare till Tandådålen i Sälen för att testa alpint och snowboard. Det sker inom ramen för satsningen "Alla på snö".

− Det blir en helt fantastisk start på den alpina säsongen då Alla på snö gästar SkiStar Tandådalen i Sälen, tisdag den 31 januari kl 09.00 – 14.00. Det kommer att bli en supercool dag och upplevelse för alla. Inom Svenska Skidförbundet vill vi att barn och ungdomar ska testa alla våra idrotter där alpint och snowboard är två av dem, säger Katarina Fahlén, verksamhetsansvarig för Alla på snö på Svenska Skidförbundet.

Alla på snö handlar om att Svenska Skidförbundet tillsammans med kommuner och anläggningar ger fjärdeklassare möjlighet att testa skidor och snowboard under skoltid.

Först ut att äntra den alpina scenen är Lillmoskolans klass 4A och 4B från Malung som kommer att gästa SkiStar Tandådalen. Cirka 50 elever kommer under lekfulla former få testa både snowboard och alpin skidåkning med guidning av elever från skidgymnasiet i Malung med inriktningsnowboard, freeride och skidlärarlinjen. Gymnasieeleverna har tidigare i år utbildats till Alla på snö-ledare och ska nu utöva sitt ledarskap på barnen. Allt för att de på ett lekfullt sätt ska hitta glädjen i att glida på snö och förhoppningsvis hitta vägen in i föreningslivet.

− Vi vill sätta fler människor i rörelse och inte minst att barn och unga får upptäcka glädjen med skid- och snowboardåkning. Nu ser vi fram emot att välkomna ytterligare skolklasser till Tandådalen, säger Petra Hallebrant, kommunikations- och hållbarhetsdirektör på SkiStar.

Alla på snö kommer att gästa fler SkiStar-anläggningar i vinter där barnen får möjlighet att testa snowboard och alpin skidåkning. Svenska Skidförbundet och SkiStar har under flera år samarbetat för att tillsammans få fler att testa och utöva sporten.

− Det är helt underbart att se engagemanget inom Alla på snö -från lärare, barn, gymnasieelever, kommuner, anläggningar och många fler. Det är viktigt att vi fortsätter sprida glädje med skid- och snowboardåkning. När vi dessutom adderat grenen grässkidåkning inom Svenska Skidförbundet – det är en unik möjlighet att kunna utöva skid- och snowboardåkning året om. Vilken rolig och fantastisk utveckling, säger Fahlén.

Satsningen med Alla på snö har blivit en stor succé. Förra säsongen fick över 34 000 barn och ungdomar testa olika sätt att åka. Senast man var hos SkiStar fick man testa på SummerSki- sommarskidåkning på konstgräs i Stockholm Hammarbybacken i höstas.

Pressinbjudan
SkiStar och Svenska Skidförbundet välkomnar media att delta på Alla på snö-dagen i Tandådalen. Vänligen kontakta Katarina Fahlen, ansvarig Alla på snö, Svenska Skidförbundet, E-post: katarina.fahlen@skidor.com, telefon: 070-372 20 41 eller Petra Hallebrant, presskontakt SkiStar AB, petra.hallebrant@skistar.com, +46 280 841 60.

Fakta Alla på snö
Under en Alla på snö-dag får barn och ungdomar kostnadsfri tillgång till utrustning, anläggning och vägledning – för att utforska glädjen att åka skidor eller snowboard. Allt sker under trygga och lekfulla former, utifrån varje barns egna önskningar, med stöd av gymnasieelever som utbildats i att leda och coacha barn på snö. Sedan starten 2009 har över 180 000 barn och ungdomar aktiverats genom Alla på snö.

Fjällturismbolaget SkiStar AB (publ) är noterat på Nasdaq Stockholm, segment Mid Cap. Koncernen äger och driver fjällanläggningar i Sälen, Vemdalen, Åre och Hammarbybacken (Stockholm) i Sverige samt Hemsedal och Trysil i Norge. Verksamheten delas in i tre segment; Drift av skidanläggningar, Fastighetsutveckling & exploatering samt Drift av hotellverksamhet. Som den ledande semesterarrangören för Skandinavien är SkiStars affärsidé att med gästerna i fokus skapa minnesvärda fjällupplevelser, utveckla hållbara destinationer, erbjuda boende, aktiviteter, produkter och tjänster av högsta kvalitet.