Det rekordstora intresset för fjällsemester håller i sig: SkiStars destinationer redo för sommarens aktivitetslystna gäster

Intresset för semester på hemmaplan i Sverige och Norge med lättillgängliga aktiviteter för hela familjen, smidigt resande utan krångel och med fokus på rörelseglädje håller i sig även denna sommar. Hittills ligger bokningsläget på +9 procent jämfört med föregående år. Den 1 juli öppnar den sista av SkiStars destinationer för sommaren då bland annat sommarliften hos SkiStar Hemsedal är igång med flera aktiviteter på fjället. Därmed är alla SkiStars sex destinationer öppna för sommaren.

SkiStar har de senaste åren satsat stort på att möta den stora efterfrågan och utvecklat verksamheten med aktiviteter för alla året runt, inom ramen för konceptet SkiStar Sports & Adventures som fokuserar på sommarsäsongen. En färsk undersökning från NHO Reiseliv visar att så många som närmare 7 av 10 norrmän ska tillbringa semestern i Norge i år. Visit Swedens mätning visar att 4 av 10 svenskar planerar en sommarsemester i Sverige, en siffra som hållit i sig de senaste 12 månaderna*.

Förra sommaren resulterade i en stor ökning av antalet besökare hos både SkiStar Norge och Sverige, där MTB-cykling (flow trail och downhill) och klättring i SkiStars och destinationernas klätterparker var de mest populära aktiviteterna. I år är intresset fortsatt mycket stort.

- Förra året slog vi besöksrekord och även denna sommar ser vi att hemestertrenden håller i sig med ett bokningsläge på +9 procent för alla destinationer jämfört med samma period föregående år**. Allt fler vill därmed ha en aktiv sommarsemester i den fantastiska skandinaviska fjällvärlden. Just denna sommar upplever vi att man vill ta hand som sig själv extra mycket, njuta av frisk luft, enkelheten och smidigheten att vistas i naturen genom att vandra, cykla och klättra med bra boende och god mat, fritt från inreseregler och krångel med semesterresan, säger Stefan Sjöstrand, vd och koncernchef på SkiStar.

Redan den 3 juni startade sommarsäsongen hos SkiStar Åre och SkiStar Sälen. Från den 1 juli är samtliga igång, och sommaren hos SkiStar och på destinationerna bjuder på ett brett aktivitetsutbud denna sommar.

Åre
    3 juni startade säsongen hos SkiStar Åre. Här finns flera nyheter med bland annat nya flow trails i Åre Bike Park och utveckling av klätterparken i Åre Björnen. Även förlängda öppettider under högsäsong. Mer om Åre

Sälen
    SkiStar i Sälen har också hållit öppet sedan börjar av juni och från och med 24 juni är hela aktivitetsutbudet öppet varje dag med flera nyheter inom MTB-cykling, såsom nya flowtrails och ny pumptrack samt ökad liftkapacitet för mer tillgänglig vandring på fjället. Mer information om SkiStar Sälen i sommar

Trysil
    17 juni markerade starten för sommarsäsongen hos SkiStar Trysil, då sommarliften öppnade och de båda aktivitetshotellen är öppna, Radisson Blu Resort och Radisson Blu Mountain Resort & Residences. Kombinerat med varierande stigcykling både med och utan lift samt med klätterparken så är de mest populära aktiviteterna igång. 1 juli invigs de nya liftbaserade flow trails-lederna i Trysil. Med det går Trysil från 7 til 16,2 kilometer liftbaserad stigcykling. Mer information om SkiStar Trysil

Hemsedal
    1 juli öppnar sommarens aktiviteter i populära Hemsedal, Skandinaviens svar på Alperna. Då är sommarliften igång och därmed den över 10 kilometer långa liftbaserade flow trail-leden, som då är komplett från toppen till dalen, med namnet Silverstone. Mer om SkiStar Hemsedal i sommar

Vemdalen
    I Vemdalen finns flera aktiviteter i sommar och du kan boka ditt boende på skistar.com. SkiStar Vemdalen har dock inte öppet någon lift i år pga ombyggnation inför kommande vinter- och sommarsäsonger. Läs mer om alla tillgängliga aktiviteter på skistar.com eller hos Destination Vemdalen

Stockholm Hammarbybacken
    Nya SkiStar Stockholm Hammarbybacken slog upp dörrarna för allmänheten den 24 juni med ny Klätterpark, Mountain Coaser och Mountain Tube. Mer om Hammarbybacken

Alt om SkiStars sommarsatsning Sports & Adventures finns på skistar.com/sommar

Alla nyheter hos SkiStar i sommar

*https://www.nhoreiseliv.no/tall-og-fakta/gallup/2022/Aldri-har-Norge-vart-mer-populart-ferieland/

**Bokningssiffror for alla SkiStars destinationer för sommaren 2022 t o m vecka 21 i jämförelse med samma period förgående år.