SkiStars sommarsatsning möjliggör fler nya jobb i Åre och Sälen

SkiStars sommarsatsning möjliggör fler nya jobb i Åre och Sälen

För första gången någonsin gör SkiStar en storsatsning på sommarsäsongen med konceptet SkiStar Sports & Adventures. Detta ger inte bara gästerna möjlighet till en aktiv semester i den fantastiska fjällmiljön även sommartid utan skapar också fler arbetstillfällen. Först ut att satsa stort på sommaren i år är SkiStar Sälen och SkiStar Åre där nu närmare 200 säsongsanställda påbörjar sin anställning inom kort till sommarsäsongen.

- Det känns väldigt bra att satsa på sommarsäsongen och kunna ge människor möjligheten att i större utsträckning än tidigare jobba hos oss både sommar och vinter. Vi på SkiStar vill bidra till en levande landsbygd och är stolta att också vara en av Sveriges största arbetsgivare för åldersgruppen 18 – 24 år. Till sommaren har vi sett att 70% är interna ansökningar i alla åldrar vilket är extra glädjande då vi också haft rekord i antalet ansökningar: hela 600 ansökningar till 200 tjänster. Viljan att stanna kvar på destinationen är uppenbarligen stor och det är positivt inte bara för SkiStar utan också för både Åre och Sälen, säger Camilla Sundqvist, HR-chef på SkiStar AB.

Hos SkiStar Åre är bygget i Åre Björnen i princip klart av en helt ny klätterpark som består av en höghöjdsbana och zipline. Dessutom har cykellederna och vandringslederna utvecklats inför sommarsäsongen där Åre Bike Park öppnar den 10 juni och delar av liftsystemet medan de resterande aktiviteterna inkl klätterparken öppnar den 24 juni. En av de SkiStar-anställda som nu får möjligheten att jobba i Åre även under sommaren är Evelina Sundlo, som kommer att jobba som instruktör i klätterparken i Björnen. Evelina bor nu i Åre året om och har jobbat flera vintersäsonger på SkiStar, bland annat som skidlärare och biträdande arbetsledare i skidskolan i Rödkullen.

- Jag tycker det är oerhört kul att få chansen jobba kvar på SkiStar även på sommaren. Det är ett företag jag tycker om och som samtidigt gör det möjligt för mig att bo i Åre året runt. Jag ser fram emot att få jobba med kollegor i olika åldrar och med olika bakgrund. Att få jobba som instruktör i klätterparken är ett roligt jobb som står sig i höjd med skidlärarjobbet, även om jag nu kommer att jobba ännu högre upp i luften, säger Evelina Sundlo.

Även hos SkiStar Sälen pågår arbetet för fullt med att utveckla verksamheten till sommarsäsongen med bland annat bygget av äventyrsgolf, padelbanor, en klätterpark och flera nyheter med olika cykel- och vandringsleder som öppnar på midsommarafton 25 juni. En som är med och bygger dessa leder är Paul Lundbäck som denna vinter har jobbat i skidpatrullen hos SkiStar Sälen och även tidigare vintrar även som pistör och liftvärd. Till sommaren kommer Paul att jobba som cykelpatrullör och hjälpa till med säkerheten och utveckla cykellederna och aktiviteterna däromkring.

- Jag tycker det är kul att SkiStar nu satsar på sommaren med så många roliga aktiviteter som handlar om så mycket mer än bara cykling. Sommarsäsongen är ju än så länge lite mindre och man blir väldigt tajt med sina kollegor och vi har en härlig familjär stämning här. Extra roligt är att man ges möjlighet att utvecklas och att erfarenheterna från vintern är uppskattade och går att anamma även sommartid, säger Paul Lundbäck.

Läs mer om SkiStar Sports & Adventures

För mer information och frågor från media, kontakta gärna:
    Petra Hallebrant, PR- och kommunikationschef SkiStar AB, e-post: petra.hallebrant@skistar.com
    eller telefon: +46 729 637 332.

SkiStar AB (publ) är noterat på Nasdaq Stockholm, segment Mid Cap. Koncernen äger och driver alpina skidanläggningar i Sälen, Åre och Vemdalen samt Hammarbybacken (Stockholm) i Sverige, Hemsedal och Trysil i Norge samt St Johann in Tirol i Österrike. Marknadsandelen är i Sverige 53 %, i Norge 29 % och totalt i Skandinavien 43%. Kärnverksamheten är alpin skidåkning med gästens skidupplevelse i centrum. Verksamheten delas in i två segment; Drift av skidanläggningar och Fastighetsutveckling & exploatering.