EM-triumf för Lasse Larsson

Svensken Lasse Larsson vann i överlägsen stil den andra EM-tävlingen i rallycross i Mayenne, Frankrike, före norrmannen Morten Bermingrud och regerande mästaren Kenneth Hansen. Lasse Larsson var snabbast i sina bägge kvalificeringsheat och startade från pool position i A-finalen bredvid Kenneth Hansen. Skodaföraren tog kommandot från start, jagad av Hansen som tryckte på bakifrån. Han klarade attacken och kunde rycka loss och snabbt ta en tvåsekunders ledning före Morten Bermingrud. Lasse kunde sedan defilera i mål före Bermingrud och Hansen. Efter en missad start lyckades den tredje svensken i A-finalen, Michael Jernberg, avancera upp till en femteplats efter normannen Tommy Rustad. Med sin triumf i Frankrike tog Larsson över ledningen i EM-tabellen före 13-faldige europamästaren Hansen. Men uppbackad av ett entusiastiskt team från Skodahandlaren Toveks bil visar nu Lasse att han kan ge Kenneth en ordentlig match om EM-segern. - Kenneth är inte oslagbar, försäkrar Skene-föraren som redan ser fram emot SM-premiären i Arvika 25 maj och nästa EM-tävling i Sosnova, Tjeckien, 3-4 juni. --- Lars ”Stinsen” Larsson startade karriären med att köra folkrace1986. 1991 debuterade han i rallycross. Resultaten lät inte vänta på sig. Säsongen 2003 blev ett internationellt genombrott. Inför 2004 satsade Toveksteamet på en ny Skoda Fabia WRC för att ge ytterligare tiondelar i kampen om ett hägrande EM-guld. Lasse visade att han hängde med i toppen i så gott som alla EM- och SM-tävlingar. Säsongen 2005 kröntes med SM-guld. Nu är siktet inne på att slå "omöjlige" Kenneth Hansen i kampen om EM-titeln 2006. RESULTAT Andra deltävlingen av 11 i EM i rallycross i Mayenne, Frankrike: 1 Lars Larsson Sverige Skoda Fabia 20 2 Morten Bermingrud Norge Citroën Xsara 17 3 Kenneth Hansen Sverige Citroën C4 15 4 Tommy Rustad Norge Ford Focus T16 13 5 Michael Jernberg Sverige Ford Focus 12 6 Jean -Luc Pailler Frankrike Peugeot 206 11 7 Hervé Knapick Frankrike Peugeot 206 WRC 10 8 Jos Kuypers Holland Ford Focus WRC 9 9 Mickaël Poirier Frankrike Renault Clio RS 8 12 Per Eklund Sverige Saab 9-3 T16 5 Mer information och bilder från Toveksracings hemsida www.toveksracing.se Škoda Sverige Rainer Jonsson, tel 08-553 866 28, 070-69 65 377 rainer.jonsson@skoda-auto.se http://www.skoda.se