Punkteringarna förstörde Sandells helg

Trots bra körning blev det bara en niondeplats för Patrik Sandell och Staffan Parmander i Prime Yalta Rally. Den svenska Skoda-paret låg på en tredjeplats efter den första dagen, och fortsatte att leverera bra tider även under de två avslutande dagarna. Men sammanlagt fem punkteringar slog effektivt undan benen för de svenska drömmarna om en pallplats.

”Vi är skitnöjda med körningen men att vi hade totalt fem punkteringar är ju katastrof. Två gånger körde jag på stenar, men de andra bara kom. Jävligt snopet och synd”, säger Patrik Sandell.

Sandell och Parmander, som tävlar för Skoda Sverige i en Red Bull-sponsrad Fabia S2000, kom till Ukraina med revansch i blicken. I bagaget hade de en niondeplats från Korsika för tre veckor sedan. En tävling som Sandell beskrev som den sämsta i sin tävlingskarriär.

Men även om Ukraina-äventyret slutade med ännu en niondeplats låter han betydligt mer uppåt den här gången:

”Även om det blev samma placering igen så tog vi flera steg framåt den här helgen. Vi fick till en bra setup på bilen och körningen kändes mycket bättre. Vi möter ändå några av de bästa asfaltförarna i världen, så det är verkligen kul att vi kan vara med och fajtas” säger Sandell.

Vinnare blev finländaren Juho Hänninen före fransmannen Bryan Bouffier och tjecken Jan Kopecký. Nästa anhalt i IRC-kalendern är Geko Ypres Rally i Belgien, den 23-25 juni.

Slutresultat IRC, Prime Yalta Rally, Ukraina:

1 Juho Hänninen/Mikko Markkula (Škoda Fabia S2000) 2h27m06.6s
2 Bryan Bouffier/Xavier Panseri (Peugeot 207 S2000) +11.7s
3 Jan Kopecký/Petr Starý (Škoda Fabia S2000) +38.7s
4 Andreas Mikkelsen/Ola Fløene (Škoda Fabia S2000) +57.3s
5 Guy Wilks/Phil Pugh (Peugeot 207 S2000) +4m00.4s
6 Thierry Neuville/Nicolas Gilsoul (Peugeot 207 S2000) +5m01.5s
7 Toni Gardemeister/Tapio Suominen (Škoda Fabia S2000) +7m59.3s
8 Karl Kruuda/Martin Järveoja (Škoda Fabia S2000) +10m01.3s
9 Patrik Sandell/Staffan Parmander (Škoda Fabia S2000) +18m08.9s
10 Jean-Michael Raoux/Laurent Magat (Renault Clio R3) +21m42.9s

Fler bilder på www.ircseries.com under Gallery.

För mer info kontakta: Mikael Sandberg (Skoda Sverige): 073-262 60 43  Bo Schager (Patrik Sandell Rally): 070-11 11 944

Fabrikerna i Tjeckien och sex andra länder producerade sammanlagt 762 600 bilar under 2010. Företaget tillverkar för närvarande sina bilar i Tjeckien, Ukraina, Kazakstan, Ryssland, Bosnien-Hercegovina, Indien och Kina. Totalt har Skoda Auto 27 000 anställda world wide med en ambition att öka försäljningsvolymen ytterligare mot nya framgångar.

• patrik sandell
  • staffan parmander