Sätt stopp för oseriösa elförsäljare

Sätt stopp för oseriösa elförsäljare

Skövde Energis kundservice har nyligen fått samtal från kunder om aktörer som agerar oseriöst och lurar in kunder i dyra elavtal. Ofta handlar det om telefonförsäljare eller dörrförsäljare som påstår att de har ett samarbete med oss. Detta stämmer inte.

Inom elhandelsbranschen råder det fri konkurrens, och det tycker vi är väldigt bra. Alla ska ha möjlighet att fritt välja elhandelsleverantör. Den absolut övervägande majoriteten av aktörerna är seriösa och arbetar enligt branschens riktlinjer och inom lagens ramar.

Vi på Skövde energi är delägare i elhandelbolaget Billinge energi och vi samarbetar tätt för att du som energikonsument ska få ett så bra, hållbart och prisvärt avtal som möjligt.

Som kund hos oss vill vi att du ska känna dig trygg och därför vill vi här ge dig några smarta tips för att undvika att fastna i elavtal som kan bli dyra och svåra att ta sig ur.

Våra bästa råd

• Sänkta elkostnader
    Har du blivit påringd eller fått besök av säljare hemma som påstår att de kan sänka din elkostnad? Kanske är det sant men värt att veta är att det bara är du och din nuvarande leverantör som vet vad du betalar idag.
  • Titta alltid på jämförelsepriser och jämför med ditt nuvarande avtal
    Rabatter och nykundserbjudanden finns det gott om och kan kännas lockande och låta billigt. Viktigt då är att se över just jämförelsepriserna, ett pris som varje elhandlare enligt lag är skyldiga att redovisa. Här ser du snabbt om det finns dolda eller höga avgifter någonstans i avtalet som säljaren inte nämnt.
  • Skilj på uppsägningstid och bindningstid
    Vissa elhandlare påstår sig sakna bindningstid, detta kan mycket väl stämma men oftast följs det av en lång uppsägningstid, jämför alltid de båda.
  • El till inköpspris
    Har du blivit erbjuden el till inköpspris? El till inköpspris är ett begrepp som vilseleder många. Alla elhandlare har påslag, moms och elcertifikat på sina priser, alltså kan du inte få el till inköpspris.
  • Ångerrätt
    Som konsument har du alltid 14 dagars ångerrätt. Bedriver du en verksamhet och klassificeras som näringsidkare har du inte rätt till 14 dagars ångerrätt och bör vara extra försiktig med att ingå avtal via telefon eller vid dörren.
  • Fullmakt
    Att ge en fullmakt är inte samma sak som att ingå ett avtal. Ångrar du ett ingått avtal som du vill säga upp, var då noga med att säga upp även din fullmakt. Ligger fullmakten kvar kan företaget ändå ta över din elhandel när ditt nuvarande avtal löper ut.
  • Känner du dig osäker
    Hör alltid av dig till oss om du har frågor och funderingar.
    Kontakta vår kundservice på 0500 - 49 36 60 så hjälper vi dig.
  • Jämför el och elavtal på Elpriskollen.se
    Elpriskollen är Sveriges enda oberoende prisjämförelsesajt och drivs av Energimarknadsinspektionen, Ei
  • Håll koll på Svarta listan via Konsumenternas energimarknadsbyrå
    På www.energimarknadsbyran.se kan du se vilka elhandelsföretag som, under de senaste 12 månaderna, mottagit flest klagomål i relation till hur många kunder de har. Listan uppdateras varje kvartal. Klagomålen kan gälla allt från felaktig fakturering till vilseledande marknadsföring eller höga brytavgifter när kunden byter elleverantör.

Sammy Tanhua

Presskontakt vd 0500-49 95 34
Åsa Holmqvist Ekman

Presskontakt Chef affärsstöd och kommunikation 0500-49 95 44

Vi levererar trygga och långsiktigt hållbara energilösningar. Så du kan vara med och skapa en grön framtid

Skövde Energi är ett kommunalt ägt energibolag. Vår affärsidé bygger på att vi ska leverera trygga och långsiktigt hållbara energilösningar som gynnar människa, samhälle och miljö. Vår vision är att vi ska vara motorn för den cirkulära samhällsutvecklingen i Skövde. För en grön framtid!

Skövde Energi AB
Energivägen 1