Leverans av kyla i rättan tid.

​Hållbar kyla från Skövde Energi ger välkommen svalka på äldrecentrum Ekedal

Samarbetet med Skövde kommun resulterade i behagliga temperaturer för boende och anställda.

Lagom till midsommarhelgen togs den nya kylanläggningen på äldrecentrum Ekedal i drift.
Det är den nybyggda delen på boendet som nu fått behagligt svala temperaturer i lokalerna. Detta är ett första steg och kapacitet finns i systemet för att leverera kyla till samtliga delar på Ekedal.

Spillvärme som kyler
Det är överskottsvärme från energibolagets fjärrvärmepanna som nu fått ett nytt användningsområde. Energi som annars skulle gått till spillo.

- Principen är, enkelt uttryckt, att kyla ned med hjälp av värme likt ett kylskåp i en husvagn, berättar Håkan Johansson, chef för teknik och underhåll på Skövde Energi.

Fortsatt utveckling
Projektet är det första där Skövde Energi levererar färdig kyla till en fastighet enligt det här konceptet. Utvecklingen har skett i nära samarbete med Skövde kommun. Nu fortsätter bolaget arbetet med att utveckla leveranser av kyla och till hösten står ett visningsrum av tekniken färdigt på Energivägen.

- Det känns väldigt bra att både kunna leverera kyla i den här hettan till våra äldre som behöver det mest, samtidigt som vi tar tillvara på värme som annars skulle gått förlorad. Hållbarhet och samhällsnytta är något vi alltid har stort fokus på, säger Håkan Johansson.

Skövde Energi bildades den 1 januari 2019 genom att Skövde Värmeverk och SkövdeNät gick samman till ett gemensamt energibolag. Vi är ett kommunalt bolag och ägs till 100% av Skövde Stadshus AB.

Vårt uppdrag är att ansvara för nätdistributionen inom Skövde tätort, Hentorp och Ryd och vi producerar miljövänlig el och fjärrvärme i Skövde kommun.