Nytt fjärrvärmepris i Skövde nästa år

Nytt fjärrvärmepris i Skövde nästa år

Skövde Energi höjer fjärrvärmepriset den första januari 2024 till följd av kraftigt ökade priser på biobränsle som gjort att produktionskostnaden för fjärrvärme stigit markant. Höjningen innebär en kostnadsökning på cirka 100–150 kronor per månad för en genomsnittlig villa.

Priset på fjärrvärmen i Skövde är ett av de mest prisvärda i Sverige och kommer att fortsätta vara det även efter prisjusteringen. På grund av vår bränslemix med lokala biobränslen och avfall kommer vi att kunna behålla konkurrenskraftiga priser. Fjärrvärme är och förblir en långsiktig, hållbar och stabil uppvärmningsform.

Skövde Energi tillämpar kostnadsbaserad prissättning, där prisförändringen baseras på kostnader för exempelvis bränsle och investeringar. Priset på biobränsle som flis har ökat kraftigt och beror på en kombination av påtagligt ökad efterfrågan från många länder i Europa till följd av Rysslands anfallskrig mot Ukraina, och en minskad tillgång på biobränslen. De ökade bränsle- och energipriserna, höjda priser på utsläppsrätter och den allmänna inflationen leder till kraftigt ökade kostnader för produktion av fjärrvärme.

”Vi har en stor kostnadsökning för biobränsle på 40 miljoner. Vi belastar inte kundkollektivet med hela kostnadsökningen då vi vet att hushållen redan är hårt ansatta och har stor respekt för kundernas situation. Nu har styrelsen beslutat en justering av taxorna där hälften täcks av prisjusteringen och hälften belastar bolaget. Det är viktigt för oss att fortsatt värna fjärrvärmen som hållbart val för uppvärmning som också avlastar elnätet” säger Katarina Jonsson, styrelseordförande Skövde Energi.

”Skövde Energi har kontinuerligt arbetat med en bra balans mellan låga taxor, tillväxt och marknadsmässig avkastning. I kombination med ett ständigt effektiviseringsarbete har vi, ur ett branschperspektiv, ett gynnsamt läge att möta utmaningar som denna. Jag har stor respekt för alla kostnader som ökar i samhället och hos våra kunder. Det är viktigt att vi hjälps åt att skapa förutsättningar för fortsatt tillväxt och grön omställning trots den stora ekonomisk påverkan som den geopolitiska oro som nu finns i Europa skapat” säger Sammy Tanhua, vd Skövde Energi.

Sammy Tanhua, vd Skövde Energi
sammy.tanhua@skovdeenergi.se