Med Smartmatte får eleverna vara delaktiga i olika matematiska problem som är konstruerade ute på olika arbetsplatser, som Skövde Värmeverk.

Smartmatte – matematik i samverkan med arbetslivet

Smartmatte är namnet på den nya digitala mattebok som lanserats i Skövdes skolor. Skillnaden mot en vanlig mattebok är att här finns uppgifter kopplade till hur matematik fungerar praktiskt i verkliga livet. Skövde värmeverk är ett av företagen som valt att stödja projektet och medverka i boken.

Smartmatte ger elever insikt i hur matematikkunskaper används på olika sätt i arbetslivet. Eleverna ges möjlighet att verkligen titta in i flera olika arbeten och yrken och både se hur de använder matematik och få inblick i olika jobb som finns i dagens samhälle. På det sättet får de en betydligt vidare motivation och förståelse för matematik än annars. Eleverna får också vara delaktiga i olika matematiska problem som är konstruerade ute på olika arbetsplatser och på så vis blir på riktigt.

Smartmatte fick Skövde kommuns skolutvecklingspris 2017 och idag finns plattformen i ett 15-tal kommuner runtom i Sverige.

– För oss som energibolag är det av flera skäl självklart att delta i denna typen av initiativ. Först och främst bygger vår verksamhet på fysikens grundlagar där matematiken är given, för det andra vill vi ta ett stort ansvar för att locka ungdomarnas intresse till ingenjörs- och teknikrelaterade yrken vilket är viktigt för framtida kompetensförsörjning, säger Sammy Tanhua, VD på Skövde Värmeverk.

Klarar du frågorna från oss på Skövde Värmeverk? Du hittar uppgifterna här: http://smartmatte.sidvisning.se/skovde/