Nytt projekt utvecklar fossilfria transporter

Pressmeddelande   •   Jul 10, 2019 07:18 CEST

Einride T-log är en eldriven och självkörande timmerbil. Foto: Einride

Tillsammans med SEI och flera skogsföretag påbörjar Skogforsk nu ett projekt för att utveckla fossilfria transporter. Förarlösa fordon, eldrift och alternativa bränslen är några fokusområden.

De mest innovativa alternativa lösningarna för att nå fossilfria transporter ska studeras för att minska koldioxidutsläppen från skogsindustrins transporter. Ny teknik såsom förarlösa fordon och elektrifiering, biobaserade bränslen och systemutveckling ska undersökas tillsammans med koldioxidutsläpp, kostnadseffektivitet och leveranssäkerhet.

Projektet syftar till att föreslå vilka nya system och kombinationer av tekniker som bör prövas i konkreta demonstrationsprojekt för att öka takten på skogssektorns omställning till fossilfria transporter.

Projektet är ett delprojekt inom Triple F (Fossil Free Freight) som finansieras av Trafikverket. Skogsindustrierna är också med och delfinansierar. Delprojektet leds av Stockholm Environment Institute (SEI) och Skogforsk. Desstutom deltar flera skogsindustriföretag tillsammans med företaget Einride som utvecklar en hållbar transportlösning, baserat på autonoma, eldrivna lastbilar. Projektet startar under sensommaren och avslutas i juni 2021.

För ytterligare information, kontakta gärna:

Magnus Thor, forskningschef Skogforsk, 070 - 598 85 96, magnus.thor@skogforsk.se
Gert Andersson, chef för Skogforsks forskningsprogram Driftsystem, 070 - 318 85 67, gert.andersson@skogforsk.se

Skogforsk är det svenska skogsbrukets forskningsinstitut, finansierat av staten och skogsnäringen. Skogforsk utvecklar kunskaper, tjänster och produkter som ökar hållbarheten i brukandet av skogen, till nytta för samhället.

Kommentarer (0)

Kommentera