Nytt trädrekord i Sverige - 50-metersgran hittad i Mölnbacka i Värmland

Nu har Sveriges längsta gran hittats. Nytt rekord är 49,4 meters höjd och det är en vanlig inhemsk gran, den som heter Picea Abies på latin eller Norwegian Spruce på engelska. Granen i fråga är 120-130 år gammal och växer i Mölnbacka i Värmland.

Den slår t o m den legendariska "Lekvattnetgranen" som var 48 meter när den fälldes 2003. Mölnbackagranen tangerar också den exot (Silvergran) som hittats vid Ombergs sluttningar och som 2016 uppmätts till 49 meters höjd. Rekordgranen i Mölnbacka växer fortfarande bra på höjden så den kommer att passera 50 meter om några år.

- Den är därmed Sveriges i särklass högsta gran som någonsin uppmätts och det är extra roligt att vår inhemska gran växer lika bra som olika exotiska trädslag som kan växa här, säger Fredrik Reuter som nu var med och letade efter den högsta granen.

Det var medlemmar från webbsajten skogsforum.se som hittade rekordgranen i Mölnbacka förra veckan. Att granen hittades i just Värmland är ingen slump. Här finns precis de förutsättningar som krävs för att granar ska trivas extra bra. Långa sluttningar med vatten som sipprar utför hela tiden. Många av sluttningarna ligger på hyperitberg där mineralen hyperit berikar skogsmarken. Värmland ligger också tillräckligt långt söderut i landet för att ha en lång växtsäsong.

Letade och mätte med laser

Att leta efter enstaka träd i skogen kan jämföras med att hitta en nål i en höstack. Anledningen till att det här trädet hittades är det förarbete som Sveriges Lantbruksuniversitet i Umeå gjort med hjälp av data från laserskanning med flyg. All skogsmark i Sverige skannades för några år sedan och med hjälp av denna data har SLU kunnat identifiera misstänkt höga punkter i skogslandskapet. Skogsforum.se har sedan åtagit sig att med hjälp av medlemmar och inventeringsexperter leta upp och mäta dessa träd för att försöka hitta Sveriges högsta gran. För att kunna mäta träden på ett tillförlitligt sätt används också avancerade höjdmätare som baseras på laserteknik.

- Trots att vi använder den vassaste tekniken är det utmanande och svårt att mäta exakta höjder mitt inne i skogen och i svår terräng, säger Fredrik Melakari, inventeringsexpert och medlem på Skogsforum. Vi har träffar på det här trädet som ligger över 50 meter men att den är 49,4 meter det kan vi garantera. Under de här dagarna när vi letat efter rekordgranen har jag nog mätt hundra olika granar högre än 40 meter, säger Fredrik Melakari.

Började växa 1890

Mölnbackagranen har varit med om mycket. Den började växa i slutet av 1800-talet när de flesta i de här trakterna bodde och levde på landsbygden. Mycket av kringliggande marker har varit odlade eller använts som betesmarker. Kanske även där granen nu står? Det var vid den här tiden som järnhanteringen upphörde i närliggande Mölnbacka bruk och här som på många andra ställen i Värmland satsades det istället på sågverks- och massaindustri.

Skyddad av markägaren

Mölnbackagranen och den kringliggande skogen kommer att fortsätta växa så länge den lever. Området är skyddat genom en frivillig avsättning av markägaren som är Bergvik Skog. Under Mölnbackagranens livstid har den här skogen ägts av olika skogsbolag: Mölnbacka-Trysil, Uddeholm, Billerud-Uddeholm, Stora Kopparberg, Storaenso och nu Bergvik skog. Trots sin höga ålder ser både Mölnbackagranen och de andra granarna i omgivningen friska och välmående ut.

- Vi har sett mycket barkborreangrepp i flera av de äldre skogarna vi besökt under vår jakt på rekordgranen så det är positivt att det här beståndet såg så friskt ut, säger Fredrik Reuter, Skogsforum.

Här kan du läsa mer om Mölnbackagranen.

Här finns mer information om hyperit.

För mer information, kontakta:

Fredrik Reuter, fredrik@skogsforum.se, 070-5767056

Torbjörn Johnsen, torbjorn@skogsforum.se, 070-6461686

Bild 1: Bild på Mölnbackagranen.

Bild 2: Bild på Mölnbackagranen med Fredrik Melakari (tv) och Fredrik Reuter (th).

Bild 3: Bild som visar stam och höjd på granar i beståndet.

• Skogsbruk, skogsvård

• skogsbruk
  • skog
  • gran
  • rekord
  • skogsägare

Skogsforum.se är Nordens största digitala mötesplats för skogsfolk. Skogsforum startades 2005 av Fredrik Reuter i Säffle och har sedan starten utvecklats till att bli Nordens största sajt för skogsintresserade med idag mer än 39 500 medlemmar. Skogsforum.se drivs av Skogsforum Media AB som ägs av Fredrik Reuter och Torbjörn Johnsen. Skogsforum arbetar ständigt för att presentera aktuell och intressant branschinformation som kan bidra till att föra skogsnäringen framåt.