Carina Håkansson ny vd i Skogsindustrierna

Skogsindustrierna har utsett Carina Håkansson till ny vd.

Carina Håkansson är sedan fyra år tillbaka vd och koncernchef för elhandelsbolaget Dalakraft. Innan dess var hon många år i ledande befattningar inom Stora Enso-koncernen. Under fem år var hon vd för Stora Enso Skog, 2004-2009. Carina Håkansson har ett antal styrelseuppdrag, bland annat styrelseordförande i Föreningen Skogen.

- Carina Håkansson är en person med gedigen erfarenhet från både skogsindustrin och andra delar av näringslivet. Hon har mångårig vana från olika ledande befattningar och är en person som är väl rustad att leda Skogsindustrierna, säger Skogsindustriernas styrelseordförande Ulf Larsson.

Carina Håkansson tillträder den 12 augusti.

För ytterligare information, kontakta gärna:
Ulf Larsson, styrelseordförande, Skogsindustrierna, 060-19 46 46
Carina Håkansson, 070-565 33 36
Per Braconier, kommunikationsdirektör, Skogsindustrierna, 070-534 51 66

För pressbilder se: www.skogsindustrierna.org

• stora enso
  • föreningen skogen
  • ulf larsson
  • dalakraft

Skogsindustrierna är massa-, och pappers- och den trämekaniska industrins bransch- och arbetsgivarorganisation. Arbetsgivarverksamheten bedrivs tillsammans med gruvsektorn och stål- och metallsektorerna inom organisationen Industriarbetsgivarna. Skogsindustrierna företräder ett 50-tal massa- och pappersbruk och cirka 140 sågverk samt ett antal företag med nära anknytning till massa-, pappers-, eller trävarutillverkning. Inom Skogsindustrierna ingår verksamheten Svenskt Trä. Skogsnäringen sysselsätter 60 000 personer och exporterade för 123 miljarder kronor (2012).