Fler besökare på Skoklosters slott under 2012

Det har varit ett fantastiskt år, utbrister Rebecka Enhörning efter sitt första år som museichef på Skoklosters slott. Året är inte tillända, men redan nu kan vi konstatera att det gått mycket bra under året, besöksökningen ligger kring fem procentenheter.
Vi är ett bra och entusiastiskt litet team som arbetar här och det känns verkligen stimulerande. Samarbetet med Nordic Knights och tornerspelen i somras och Skoklostergruppen och Christer Lind i samband med julmarknaden har varit givande och fruktbart.
Vi har också en bra stab av medarbetare här under sommaren. Våra guider klädda i historiska dräkter är uppskattade. I våra årliga publikundersökningar sommartid, får alltid visningarna toppbetyg.

Choklad och nya teman
Nu blickar Rebecka framåt mot 2013. I påsk, på skärtorsdagen slår slottet upp portarna. Då planeras chokladprovning. Carl Gustav Wrangel var en av de första i Sverige som åt choklad, men som medicin. Fler rum öppnas för visningar i slottets våningar.
Nya teman erbjuds också, t ex Housekeeping: Hur tar man hand om ett helt slott? Vad händer bakom kulisserna?  ”Vad händer i banken efter kl 15”? Carl Gustav Wrangel 400 år: Vi lyfter fram Skoklosters slotts byggherre på olika ställen i slottet.

Sommarens utställning – med andras ögon
Skoklosters slott framkallar minnen hos många. Det är gammalt, stort och fyllt av föremål från olika sekler. Slottet är ett minnesmärke över krigiska män och Sveriges stormaktstid. Men det finns mer…Vi ser och fastnar för olika saker. Därför bjuder vi in ett halvdussin personer som ger sin bild på slottet, föremålen och historien. Resultatet blir en utställning i upptäckaranda där historien blir historier. Utställningen öppnar den 1 juni.

Samarbeten och årliga evenemang
Samarbetet med Nordic Knight fortsätter. I dagarna fem i slutet av juli fylls parken med tornerspel och medeltida marknad  Off shore Race- båttävlingarna är sedan några år tillbaka ett återkommande inslag på fjärden i slutet av augusti. Skördetider och äppeldag i september. Höstlov som vanligt kring Allhelgonahelgen och första advent är det åter dags för julmarknaden.

Sist men inte minst Slottet är öppet för grupper hela året.

• Skoklosterslott
  • carl gustav wrangel
  • nordic knights och tornerspelen
  • skoklostergruppen