Hur får vi fler att välja läraryrket? Håller du med Anna och Philips lärarpodcast?

Blogginlägg -

Det råder lärarbrist i Sverige – hur kan vi få fler att välja läraryrket? Hör Anna Sterlinger-Ahlring och Philip Hjalmarsson från en av landets mest populära poddar, Anna och Philips lärarpodcast, berätta om sina tankar kring ämnet. Håller du med? Vilka är dina egna tips?

Det är Almedalsveckan och ett av de ämnen som står högst upp på agendan är givetvis skola och utbildning. En av de stora frågorna i denna kategori är lärarbristen och hur vi får fler att välja läraryrket.

Anna Sterlinger-Ahlring och Philip Hjalmarsson är båda lärare som under de senaste åren synts och hörts i Anna och Philips lärarpodcast, där huvuddelen är att lyfta positiva förebilder inom yrket. Efter att ha tröttnat på den negativa bild som under lång tid spridits kring läraryrket och svensk skola, så bestämde de sig för att göra något åt saken, vilket resulterade i en lärarpodcast. Under åren har de träffat allt från lärare, rektorer och politiker för att samtala om möjligheter, utmaningar och lösningar för den svenska skolan och idag ligger podcasten på topp 20 i hela Sverige över mest lyssnade poddar.

Huvudsyftet med podcasten är att synliggöra alla goda exempel som finns i svensk skola, vilket enligt Anna och Philip kan bidra till att fler får upp ögonen för läraryrket. Håller du med Anna och Philip om deras tankar kring hur vi lockar fler till att välja lärarutbildningen? Eller har du kanske egna tips? Se mer i klippet!

Skolon träffar Anna och Philips lärarpodcast: