Film och Skola erbjuder utbildningsfilm och spelfilm för den svenska skolan - nu är tjänsten tillgänglig i Skolons bibliotek med över 3000 digitala verktyg och lärresurser för lärare, ledare och elever.

Pressmeddelande -

Film och Skola lanseras i Skolon – 4000 streamade filmer finns nu tillgängliga i plattformen

Film och Skola erbjuder utbildningsfilm och spelfilm för den svenska skolan – totalt finns över 4000 titlar, varav 2200 är utbildningsfilmer. Nu blir det ännu enklare att komma åt tjänsten och dess innehåll, då Skolon och Film och Skola har ingått i samarbete.

Utbudet i tjänsten Utbildningsfilm i Film och Skola är kopplat till skolans läroplan och ämnen och innehållet är anpassat från förskola upp till vuxenutbildning. Till utbildningsfilmerna och utvalda spelfilmer finns handledningar skrivna av ämneslärare med innehållsbeskrivningar, diskussionsfrågor och övningar kopplade till läroplanerna. Till många spelfilmer finns även Svenska Filminstitutets handledningar, lätt åtkomliga när man är inloggad. Utbildningsfilmerna kommer från leverantörer som SVT, BBC, svenska filmare och utländska läromedelsproducenter.

Spelfilmerna kommer från merparten av de stora amerikanska filmbolagen och välkända nordiska filmbolag. I Film och Skola erbjuds också färdiga teman som bland annat lyfter mobbning, hållbar utveckling, bok och film samt aktuella nyheter och händelser - allt för att kunna ge lärare och elever en högkvalitativ helhetsupplevelse av att använda film i undervisningen.

Alla filmer strömmas digitalt, vilket innebär en enkel hantering och minskad administration för lärare - två viktiga ledord för att förenkla det digitala arbetet i klassrummet, något som även går i linje med det nya samarbetet med Skolon.

Sandra Ortíz del Gaiso, innehållsansvarig och lärare på Film och Skola, berättar:

- Att ytterligare kunna förenkla lärarnas digitala arbetssituation och att finnas i Skolon tillsammans med andra digitala verktyg är självklart för oss. Det ska vara enkelt att arbeta med film i undervisningen.

Det tekniska arbetet med att integrera Film och Skola till Skolon är redan klart. Det innebär att användare från och med idag har möjlighet att koppla på sina licenser av tjänsten till Skolons plattform och därmed komma åt Film och Skola tillsammans med skolans övriga digitala lärresurser och skolverktyg på ett och samma ställe.

- Vi är mycket glada över samarbetet med Film och Skola och att äntligen kunna få välkomna dem till vårt bibliotek. Vi har flera skolhuvudmän som är laddade för att använda tjänsten i Skolon och vi ser verkligen positivt på att bredda utbudet av just strömmad film. I Film och Skola finns ett högkvalitativt utbud med titlar som lärare och elever mycket väl kommer att känna igen och som kommer att bidra till ett enklare användande och enklare hantering av film i klassrummet, avslutar Lisa Holmberg, partneransvarig på Skolon.

Kom igång med Film och Skola i Skolon – så här gör du:

Vill din skola börja använda Film och Skola via Skolon?
Vänligen kontakta skolon@filmochskola.se, så får du hjälpen du behöver för att komma igång!

Du som har ett organisationsadminkonto i Skolon idag kan också göra en licensförfrågan direkt till Film och Skola via Skolon admin. Mer information om hur du gör en licensförfrågan så att Film och Skola eller annan leverantör kan koppla på era licenser in till Skolon hittar du här.