Lärande i Sverige utökar användningen av Skolon för alla skolor i Lärandegruppen

Pressmeddelande -

Lärande i Sverige började att använda Skolon för sina lärare och elever på Erlaskolorna redan 2016. Nu utökas användningen av digitala verktyg och läromedel genom Skolon även för Lärandegruppens övriga skolor, vilket innebär att ytterligare 3400 användare nu kommer att förenkla sitt digitala lärande.

Lärande i Sverige arbetar aktivt med digitalisering, vilket tydligt syns i friskolekoncernens vision om en framgångsrik skola och även årets nominering för Guldtrappan. Arbetet med Skolon på grundskolorna har gett både lärare och elever en enklare digital vardag genom att samla alla digitala lärresurser och licenser på ett och samma ställe. Nu blir detta även verklighet för gymnasiet, samt skolorna inom Magnetica Education som till nästa termin kommer att vara en del av Lärandegruppen.

- Vi har haft ett nära och mycket bra samarbete med Lärande i Sverige sedan starten 2016. Att Lärande i Sverige nu aktiverar Skolon även för gymnasiet och sina nytillkomna skolor är verkligen ett kvitto på att det digitala arbetet i klassrummet har varit möjligt att förenkla. Vi är mycket glada över att välkomna hela Lärandegruppen till Skolon, berättar Sebastian Matuska, affärsområdeschef för Skolon.

- Vårt mål är att erbjuda en effektiv digital arbetsmiljö för alla, både för våra lärare och elever, vilket vi sett tydligt med arbetet med Skolon i grundskolorna. Nu väljer vi att även aktivera Skolon för gymnasiet och våra övriga skolor. En stor anledning till detta är Skolons uppdaterade datavisualiseringsverktyg som kommer att ge oss ännu bättre stöd och nya insikter i vårt digitala dagliga arbete, avslutar Ole Lidegran, IT-chef för Lärande i Sverige.

Skolon - vi samlar Sveriges bästa digitala skolverktyg och får dem att fungera i klassrummet

Skolon är en oberoende samlingsplats för digitala skolverktyg, skapad för både lärare och elever. Med Skolon är det enkelt att komma åt och använda sina digitala skolverktyg - säkerheten ökar, administrationen minskar och det blir mer tid för lärandet. De digitala skolverktygen kommer från både små och stora leverantörer som alla har en sak gemensamt - de skapar digitala skolverktyg

som är bra för skolans värld. Skolon är idag ett av Sveriges mest snabbväxande edtech-företag, tillgängligt på över 4000 skolor och med tusentals nya användare varje månad. I biblioteket finns över 1500 digitala verktyg!

Lärande i Sverige AB

Lärande i Sverige AB är ett av de största utbildningsföretagen i Sverige. Vi bedriver verksamhet inom grundskola och gymnasieskola. Företaget grundades 1999 och har växt stadigt varje år. Idag är vi cirka 726 medarbetare och driver cirka 18 skolor runt om i hela Sverige, från Sundsvall i norr till Malmö i söder.

Vi arbetar för att ge alla barn och ungdomar i våra skolor de bästa förutsättningarna för att utvecklas och lyckas under skoltiden och i framtiden. Medarbetare och elever på Lärande i Sverige skapar framtidens skola tillsammans.

Lärande i Sverige AB är ett föredöme inom svensk skola avseende kvalitet, varumärke, lönsamhet och tillväxt. Lärande i Sverige via Realgymnasiet är den aktör som har de högsta uppmätta sysselsättningstalen, 86 procent 6 månader efter avslutat gymnasium. Andel årskurs 3-elever från Realgymnasiet med gymnasieexamen var 2017 91,7 procent. Den motsvarande siffran i riket är 88 procent.

Eventuell vinst återinvesterar vi i verksamheten för att utveckla den vidare. Det har resulterat i att vi har en stabil grund för stark tillväxt och ekonomi som skapar trygghet för våra elever, medarbetare och partners.