Med anledning av coronaviruset öppnar Skolon plattformen för att öka tillgången till digitala läromedel

Pressmeddelande -

Skolon samlar digitala skolverktyg och lärresurser för skolans värld och har idag över 350 000 användare i Sverige. Skolon kommer nu under de omständigheter som råder med anledning av coronaviruset öppna upp plattformen för att öka tillgången till digitala verktyg och underlätta skolornas förberedelser för eventuell distansundervisning.

Majoriteten av de digitala lärresurserna som finns i Skolons bibliotek kommer att öppnas upp genom en förlängd prova-på-tid från normala 14 dagar till 90 dagar, tillgängliga i fullversion. Detta gäller under kommande månader initialt, så att skolor och skolhuvudmän har möjlighet att säkerställa att lärare och elever får tillgång till material under den situation som nu råder. Idag är tillgång till digitala läromedel begränsad och majoriteten av de verktyg som används i skolan är ej digitala, men med denna åtgärd får nu landets alla skolor tillgång till hundratals digitala läromedel från Sveriges ledande leverantörer.

- Om situationen kräver och utvecklingen av coronaviruset fortsätter eller förvärras, så kommer vi i samråd med våra innehållsleverantörer se över situationen för fortsatt tillgång, säger Oliver Lundgren, VD för Skolon.

Möjligheten för att komma åt och använda digitala verktyg i Skolon ges till både befintliga och nya användare av Skolon. Skolor och skolhuvudmän som idag är användare av Skolon kommer att nå verktygen direkt i biblioteket genom en ny funktion som rullas ut under dagen. För skolor och skolhuvudmän som inte är kunder till Skolon idag, sätts ett snabbspår upp för att ansluta sin skola/huvudman till den kostnadsfria varianten av Skolon omgående. Detta för att kunna öka möjligheten att undervisningen kan bedrivas som distansutbildning.

Skolon tar också fram en rad guider och manualer kring hur plattformen kan användas ihop med olika distans- och videokonferenslösningar från bland annat Google och Microsoft. Dessa kommer att publiceras löpande inom de närmsta dagarna på skolon.com.

- Vi på Skolon kan tillsammans med våra samarbetspartners och innehållsleverantörer verkligen hjälpa skolorna i Sverige i det ansträngda läge vi står inför. Det gör att lärare och elever kan fortsätta sin undervisning så gott som det bara är möjligt under de rådande omständigheterna och om det blir nödvändigt med ökad utbildning på distans. Vi avsätter nu direkt stora resurser för att vägleda och hjälpa skolor igång, avslutar Oliver.

Läs mer praktisk information om hur du får tillgång till digitalt innehåll på vår informationssida här: