Microsoft och Skolon i samarbete ger enklare möjligheter för digitalt lärande

Pressmeddelande   •   Sep 14, 2018 09:39 CEST

Nu blir det ännu enklare och mer effektivt för skolor och kommuner att arbeta digitalt. Skolon lanserar tillsammans med Microsoft en unik integration som gör det möjligt att koppla sina digitala skolverktyg och läromedel som finns i Skolon direkt in till Microsofts samarbetsplattform Teams.

Teams är Microsofts nya kommunikationsverktyg för skolor och företag och som gör det enklare att samarbeta, samla innehåll, dela ut uppgifter och kommunicera med varandra. Samarbetet och integrationen mellan Microsoft och Skolon innebär enkel åtkomst för lärare och elever till alla sina digitala läromedel och skolverktyg i Skolon direkt inne i Teams-miljön.

Oliver Lundgren, VD för Skolon, förklarar:

- Vi vet att denna integration kommer att göra stor skillnad i klassrummet. Integrationen är både önskad och efterlängtad av flertalet skolhuvudmän som nu får möjlighet att koppla ihop sina digitala skolverktyg, läromedel och tjänster som de redan har tillsammans med Microsoft Teams - och därmed på ett ännu smidigare sätt använda dem. Efter hårt jobb tillsammans med Microsofts utvecklingsteam kan vi nu lansera integrationen till våra skolhuvudmän. Vi ser fram emot att arbeta ihop med Microsoft både i Sverige, Norge och andra länder för att förenkla den digitala vardagen för både lärare och elever.

- Enkelhet är en viktig aspekt för den svenska skolans digitalisering. I undervisningen måste digitala läromedel vara tillgängliga och enkla att använda, något som samarbetet mellan Microsoft och Skolon möjliggör. Med ett knapptryck hoppar du direkt från Teams till det läromedel du vill nå. Vi ser fram emot att arbeta tillsammans med Skolon för att fortsätta digitalisera den svenska skolan, säger Joke Palmkvist, affärsområdeschef skola och högre utbildning på Microsoft AB.

Integrationen är redan nu tillgänglig, direkt i Microsoft Store, redo att använda för samtliga Skolonanvändare som också använder Microsoft Teams. Integrationen läggs enkelt till direkt inne från Teams och är därefter klar att användas.

Skolon och Microsoft Teams på en minut med Jerker Porat, lärinspiratör hos Microsoft Sverige:

Om Microsoft
Microsoft är ett av världens ledande techföretag inom molnstjänster, programvara och datorer. Vårt mål är att hjälpa våra kunder nå sin fulla potential och skapa nya möjligheter med hjälp av digitala verktyg. Bland våra produkter och tjänster finns bland annat Microsoft Office, Microsoft Windows, Microsoft Cloud, Xbox, LinkedIn, Minecraft, Skype och sökmotorn Bing. Microsoft grundades år 1975 och den svenska verksamheten startades år 1985. Microsoft Sverige har idag cirka 600 medarbetare och kontor i Akalla utanför Stockholm, Göteborg och Linköping. Läs mer på www.microsoft.se.

Skolon är en samlingsplats för digitala skolverktyg, skapad för både lärare och elever. Med Skolon är det enkelt att komma åt och använda sina digitala skolverktyg - säkerheten ökar, administrationen minskar och det blir mer tid för lärandet. De digitala skolverktygen kommer från både små och stora leverantörer som alla har en sak gemensamt - de skapar digitala skolverktyg som är bra för skolans värld. Skolon lanserades på SETT-mässan 2015 och är idag ett av Sveriges mest snabbväxande edtech-företag, tillgängligt på över 4000 skolor.