Nu lanseras Skolonbrickan - unik lösning med möjlighet till förenklad inloggning och säker tvåfaktorsautentisering

Pressmeddelande   •   Mar 04, 2019 09:50 CET

Redan idag finns möjligheten för skolor och kommuner att själva välja vilket inloggningssätt som de vill använda till Skolon och nu utökas möjligheterna ytterligare. Skolonbrickan gör det både enklare och säkrare att nå sina digitala skolverktyg och läromedel. Allt ryms i en bricka i storleken av ett betalkort.

Skolonbrickan är en ny funktion där skolan eller kommunen får stor valfrihet kring hur de önskar att använda den. Johan Lindblad, CTO på Skolon, berättar:

- Skolonbrickan kompletterar kommunens befintliga inloggningslösning på två sätt. Dels möjliggör den förenklad inloggning utan lösenord för exempelvis de yngsta eleverna som kan ha svårt att hantera lösenord eller för elever som behöver hjälp med inloggningsuppgifter. Det andra användningsområdet är tvåfaktorsautentisering, där Skolonbrickan öppnar upp för en mycket kostnadseffektiv och smidig lösning för säkrare inloggning. Den nya funktionen i Skolon fungerar sida vid sida med kommunens befintliga inloggningslösning och IDP. Detta gör det möjligt att till exempel kombinera ett befintligt kommunkonto med en effektiv tvåfaktorsautentisering utan att nya integrationer behöver göras.

Brickorna är möjliga för skolan eller kommunen att själva hantera direkt i Skolon. Att skapa, återkalla eller ställa in hur en bricka skall användas görs enkelt i ett klick. Johan förklarar vidare:

- Som skola eller kommun styr man själv säkerhetsgraden gällande korten. Antingen att användaren loggar in direkt med kortet i Skolon eller så kan man välja att använda dem för tvåfaktorsinloggning. Det sistnämnda gör att användaren kommer att behöva använda både kortet och sina inloggningsuppgifter när den loggar in, vilket gör det betydligt säkrare att komma åt sina skolverktyg i Skolon. Skolon kommer att automatiskt känna av vilken säkerhetsnivå användarkontot ligger på och endast visa de verktyg som gäller för respektive nivå.

Arbetet med utvecklingen av de nya funktionerna har varit omfattande och är gjort tillsammans med ett antal skolhuvudmän. Funktionerna är nu klara och finns från och med idag tillgängliga i Skolonplattformen.

Möjligheterna med Skolonbrickan kommer att presenteras i två kommande webinar som du kan anmäla dig till här.

Skolon är en oberoende samlingsplats för digitala skolverktyg, skapad för både lärare och elever. Med Skolon är det enkelt att komma åt och använda sina digitala skolverktyg - säkerheten ökar, administrationen minskar och det blir mer tid för lärandet. De digitala skolverktygen kommer från både små och stora leverantörer som alla har en sak gemensamt - de skapar digitala skolverktyg som är bra för skolans värld. Skolon är idag ett av Sveriges mest snabbväxande edtech-företag, tillgängligt på över 4000 skolor och med tusentals nya användare varje månad. I biblioteket finns över 1500 digitala verktyg!

Genom att skicka din kommentar accepterar du att dina personuppgifter behandlas i enlighet med Mynewsdesks <a href="https://www.mynewsdesk.com/se/about/terms-and-conditions/privacy_policy">Integritetspolicy</a>.