Skolon lanserar Google Chrome-tillägg för ännu enklare digitalt lärande

Pressmeddelande   •   Dec 12, 2018 09:30 CET

Skolon ger användaren möjlighet att samla och använda sina digitala lärresurser på ett och samma ställe. Nu utökas möjligheterna till att lärresurserna blir tillgängliga direkt i användarens webbläsare. Skolon lanserar idag ett helt nytt Chrometillägg, vilket möjliggör direktåtkomst till digitala läromedel, skolverktyg och djuplänkar.

Skolons unika samling av digitala lärresurser, så som läromedel, tjänster och hjälpmedel för skolans värld, tar ännu ett steg framåt. För användaren innebär det ett ännu mer förenklat användande av sina digitala läromedel och skolverktyg. Johan Lindblad, IT-chef för Skolon, berättar:

- Vårt nya tillägg för Google Chrome innebär att du som användare har med dig din samling av digitala skolverktyg överallt, eftersom tillägget blir inkluderat direkt i din webbläsare. Det gör att du når alla dina verktyg i Skolon med ett enda klick, oavsett var du befinner dig.

Skolon och tillägget känner dessutom av vilket inloggningssätt skolan eller skolhuvudmannen använder för att komma åt sina läromedel:

- Om du tidigare har loggat in med din IDP i Skolon, så får du vid nästa inloggning upp din IDP-inloggningsruta direkt i tillägget och webbläsaren, vilket gör att du ögonblickligen når din samling av digitala lärresurser, förklarar Johan.

Tillägget finns tillgängligt för användning redan nu och är önskat av flertalet skolhuvudmän:

- Vi lyssnar mycket på våra användares behov och önskemål. Därför känns det väldigt roligt att kunna erbjuda användarna detta tillägg, för det gör det möjligt att använda Skolon och digitala läromedel på ett ännu smidigare sätt. Det här tillägget kommer att spara både tid och göra användarupplevelsen ännu bättre, avslutar Oliver Lundgren, VD för Skolon.

Alla användare har möjlighet att kostnadsfritt lägga till tillägget och det är även möjligt att hantera tillägget på huvudmannanivå, så att alla användare får möjlighet att använda Skolon och sina digitala läromedel på ett ännu smartare sätt. Tillägget finns att hämta i Google Webstore här.

Vi samlar Sveriges bästa digitala skolverktyg
Skolon är en oberoende samlingsplats för digitala skolverktyg, skapad för både lärare och elever. Med Skolon är det enkelt att komma åt och använda sina digitala skolverktyg - säkerheten ökar, administrationen minskar och det blir mer tid för lärandet. De digitala skolverktygen kommer från både små och stora leverantörer som alla har en sak gemensamt - de skapar digitala skolverktyg som är bra för skolans värld. Skolon är idag ett av Sveriges mest snabbväxande edtech-företag, tillgängligt på över 4000 skolor och med tusentals nya användare varje månad. I biblioteket finns över 1500 digitala verktyg!

By submitting the comment you agree that your personal data will be processed according to Mynewsdesk's <a href="https://www.mynewsdesk.com/se/about/terms-and-conditions/privacy_policy">Privacy Policy</a>.