Skolon och digitala provsystemet Dugga inleder samarbete

Pressmeddelande   •   Sep 01, 2017 07:01 CEST

Skolon meddelar idag ett nytt samarbete med Dugga, ett säkert system för digitala prov, inlämningsuppgifter, läxförhör och andra typer av kunskapsutvärdering.

- Att erbjuda en digital möjlighet till säkra prov och tentor är något vi har sett en efterfrågan på ute i landets kommuner, då skolan i stort blir allt mer digital. Dugga möjliggör inte bara säkrare hantering, utan är också i sin helhet en smidig lösning för både lärare och elever. Därför ser vi det som mycket positivt att välkomna Dugga till Skolon, säger Sebastian Matuska, Partner Manager på Skolon.

- För lärare handlar det om att få göra det som de egentligen vill ägna sig åt: att lära ut och att hjälpa varje individ att nå sin fulla potential. Systemet säkerställer framförallt en objektiv utvärdering med flexibla hjälpmedel för olika behov, berättar Claudia Rademaker, medgrundare och styrelseordförande för Dugga.

Dugga är nu integrerat och färdigt att användas genom Skolon, vilket innebär att användarna kommer att kunna nå Dugga tillsammans med en mängd andra digitala skolverktyg, samlade på en gemensam plats.

- Att samarbeta med Skolon ser vi som en viktig del i vårt arbete att göra Dugga lättillgängligt för skolorna. Integrationen med Skolon innebär också att skolor och lärare kan spara mycket tid som annars måste läggas på krånglig administration. Nu får lärarna mer tid över, som istället kan läggas på elevernas lärande i klassrummet, avslutar Claudia.

Om Dugga

Dugga är ett lättanvänt, säkert och flexibelt system för digitala prov, inlämningsuppgifter, läxförhör och andra typer av kunskapsutvärdering. Olika säkerhetsnivåer gör det möjligt att låsa ned elevernas datorer, använda monitorering eller låta eleverna ha åtkomst till övriga program på datorn. Kombinationen med automaträttning och smidigare återkoppling gör det lättare att följa upp elevernas resultat. Därmed kan både lärare och elever fokusera mer på inlärning. Dugga passar för förskola, grundskola, gymnasium, samt högskola och universitet.

Skolon är en samlingsplats för digitala skolverktyg, skapad för både lärare och elever. Med Skolon är det enkelt att komma åt och använda sina digitala skolverktyg - säkerheten ökar, administrationen minskar och det blir mer tid för lärandet. De digitala skolverktygen kommer från både små och stora leverantörer som alla har en sak gemensamt - de skapar digitala skolverktyg som är bra för skolans värld. Skolon lanserades på SETT-mässan 2015 och är idag ett av Sveriges mest snabbväxande edtech-företag, tillgängligt på över 4000 skolor.