Ytterligare 20 skolhuvudmän aktiverar nu Skolon

Pressmeddelande   •   Aug 09, 2018 09:19 CEST

Inför höstterminen är antalet nya elever och lärare som får tillgång till Skolon fler än någonsin. Därmed fortsätter Skolon att öka tillväxttakten, samtidigt som andelen skolhuvudmän som väljer att satsa mer på digitala läromedel och skolverktyg ökar.

Utöver alla de som redan är igång med Skolon kommer nu efter sommaren 20 nya skolhuvudmän med tillsammans cirka 100 000 användare att rulla ut Skolon till sina skolor som en del av sin långsiktiga digitaliseringsstrategi. Exempel på några av dessa nya skolhuvudmän i Skolon är Södertälje, Borås, Luleå, Partille och Katrineholm.

Huvudmännen väljer att satsa långsiktigt på Skolon som en del av sin digitala basinfrastruktur för skolan. Detta för att skapa en helhet som gör det enkelt för lärare och elever att arbeta digitalt, samtidigt som en hög datasäkerhet och smidig administration blir möjlig.

- Vi arbetar systematiskt och noga för att säkerställa att varje skola och användare kommer igång på bästa sätt. Mottagandet är väldigt positivt eftersom många snabbt ser hur mycket enklare de äntligen kan arbeta med sina digitala läromedel och andra skolverktyg, säger Sebastian Matuska, affärsområdeschef för Skolon i Sverige.

Oliver Lundgren, VD för Skolon, fyller i:
- Intresset för Skolon fortsätter att växa och vi har etablerat ett starkt samarbete med våra användare och som till antalet växer allt snabbare över hela landet. Den nationella digitaliseringsstrategin för skolan sätter nya krav inom en mängd områden, både på skolor och för skolhuvudmän. Att Skolon kan bidra till en effektiv lösning på flera av dessa utmaningar är vi mycket glada över.

För att möta trycket har även nyanställning av personal gjorts.

- Under sommaren har vårt svenska team också vuxit ytterligare för att säkerställa den service och kvalitetsnivå som våra huvudmän förväntar sig, så vi ser verkligen fram emot att välkomna alla nya lärare och elever in i Skolon, avslutar Oliver.

Vi samlar Sveriges bästa digitala skolverktyg
Skolon är en oberoende samlingsplats för digitala skolverktyg, skapad för både lärare och elever. Med Skolon är det enkelt att komma åt och använda sina digitala skolverktyg - säkerheten ökar, administrationen minskar och det blir mer tid för lärandet. De digitala skolverktygen kommer från både små och stora leverantörer som alla har en sak gemensamt - de skapar digitala skolverktyg som är bra för skolans värld. Skolon är idag ett av Sveriges mest snabbväxande edtech-företag, tillgängligt på över 4000 skolor och med tusentals nya användare varje månad. I biblioteket finns över 1500 digitala verktyg!