Nytt landmärke med hotell, skybar och handelsplats blir Norrlands häftigaste byggnad

Privatägda Skoogskoncernen, ett av Norrlands mest expansiva företag, investerar 300 MSEK i utvecklingen av en ny stadsdel kring gallerian Småstaden, mitt i centrala Piteå. Mest spektakulärt blir det imponerande landmärket, den intressantaste byggnaden längs hela Norrlandskusten.

Projekt Träkronan omfattar hela kvarteret Stora Örnen och inkluderar gallerian Småstaden, Skoogs City Hotell och omkringliggande lägenheter och kontor. Med välkomnande träfasader, modern arkitektur och väl beprövade byggmetoder och material, utvecklas en helt ny stadsdel där boende, handel, hotell och mötesplatser integreras, mitt i city.

Skoogs hjärta klappar för Piteå. Nu investerar vi för framtiden och gläds åt att tillsammans med Piteå Kommun utveckla staden till en ännu mer attraktiv plats att mötas, bo och leva på, säger Christina Skoog, VD, Skoogs Fastigheter AB.

Landmärket inrymmer ett helt nytt hotell, med skybar, konferensavdelning och hotellboende utöver det vanliga. Småstadens galleria blir än mer attraktiv, med uppgraderad gestaltning av hela fastigheten. Den nya handelsplatsen kommer erbjuda ytterligare möjligheter till etablering och handel, med plats för ett bredare och större utbud som sätter Piteå på kartan som en handelsstad.

– Framtidens kunder ställer nya krav på handeln. I nya Småstaden förstärker vi variationen av butiker för att möta en förändrad efterfrågan och stärker samtidigt Piteå som handelsstad, säger Stefan Ruda, projektledare, RUDA Solutions.

Nytt och annorlunda boende ingår också i kvarteret. Det handlar både om lägenheter och bostäder med exklusiv känsla.

– I de nya bostäderna, med lägenheter och stadsradhus, loftgångar och innergårdar, vill vi förstärka den gemytliga känslan mitt i stadskärnan. Det kommer att bli ett levande kvarter och en ny puls i Piteå, säger Roland Skoog, VD, Skoogs Bränsle AB.

För Piteå som stad innebär satsningen en välkommen språngbräda för tillväxt.

Målet är att Piteå ska växa. Ett konkurrenskraftigt och trivsamt centrum är en förutsättning för en bra framtid i vår stad, inte enbart för våra kommuninvånare och besökare, utan även för personer som vill etablera nya företag här eller människor som vill flytta hit, säger utvecklingschef Helene Röckner, Piteå Kommun.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

VD, Skoogs Fastigheter AB, Christina Skoog, 070-330 01 31, christina.skoog@skoogs.se
VD, Skoogs Bränsle AB Roland Skoog, 070-579 27 79, roland.skoog@skoogs.se
Projektledare, RUDA Solutions, Stefan Ruda, 072-207 29 66, stefan@hakanruda.se
Utvecklingschef, Piteå Kommun, Helene Röckner, Tel 0911-696020, helene.rockner@pitea.se

Fakta: Träkronan och Skoogskoncernen

Investeringsnivå: Ca 300 MSEK