Är du ventilationskonsult och intresserad av att föreskriva relining?

Är du ventilationskonsult och intresserad av att föreskriva relining?

Vi får många frågor från ventilationskonsulter och kan nu presentera förslag till beskrivningstexter enligt AMA VVS & Kyla 19. Välkommen att kontakta oss gällande ditt specifika projekt!

Förslag till beskrivningstext VentilFlex® enligt AMA VVS & KYLA 19

QLG.4 Renovering av ventilationskanaler m.m.

Kanaltätning / renovering av ventilationskanaler.

Samtliga vertikala imkanaler från kök och ventilationskanaler från badrum skall tätas och relinas med självbärande typgodkänt kompositfoder för tilluft och frånluft i befintliga byggnader.

Produkten/kompositfodret skall vara godkänt att användas vid lösningen Fläkt-i-drift vid brand, till exempel VentilFlex®, med brandklassificering B-s1, d0 och brandmotstånd EI15, som också klarar av dimensionsförändringar i kanalen.

Produkten bör också vara miljöbedömd av till exempel SundaHus, Byggvarubedömningen eller Basta.

Vid renovering skall största möjliga dimension väljas, för att bibehålla så stor area som möjligt. Installation skall ske i hela kanalens längd utan skarvar. Arbetet skall utföras i enlighet med produktleverantörens anvisningar och med en materialgaranti på 25 år.

När VentilFlex® installeras i stigare där påstick förekommer, skall man i efterhand borra eller såga ett lämpligt hål i kanalen och limma och/eller skruva fast ett sadelstycke eller liknande, som anpassats efter den anslutande kanalens dimension.

Personalen som utför arbetet skall vara utbildade av materialleverantören enligt krav i typgodkännandet från Kiwa.

Efter relining skall kanalerna uppfylla lägst täthetsklass C enligt AMA VVS &Kyl. Täthetsklassen verifieras genom kontrollmätning.

Efter reliningen överlämnas ifyllt egenkontrolldokument enligt Behörig SkorstensEntreprenör®.

Se även vårt förslag till beskrivningstext VentilFlex® RKV, QLG.4 Renovering av ventilationskanaler m.m.