Andas du frisk luft hemma?

Andas du frisk luft hemma?

Har er fastighet dålig inomhusluft, höga energikostnader eller har ni fått en underkänd OVK?

80 % av alla flerbostadshus har ventilationskanaler som läcker?* Konsekvenserna är allvarliga. Ventilationssystemet fungerar inte längre som det ska. Det gäller oavsett om det är ett FTX-system, ventilation med frånluftsvärmepumpar, mekanisk ventilation eller självdrag.

Föroreningar och lukter sprids, vilket leder till undermålig luftkvalitet och försämrad boendehälsa. Dessutom går pengar upp i rök när kostsam energi sipprar ut ur fastighetens ventilationssystem.

*Förstudie av WSP på uppdrag av BeBo, 2014. Fastigheter byggda före 1990 är särskilt drabbade.

Vad bör fastighetsägare och bostadsrättsföreningar göra?

Problemet med otäta kanaler är utbrett och många fastighetsägare och bostadsrättsföreningar väljer att ersätta de otäta ventilationskanalerna med nya kanaler. Det många inte vet är att tätning (även kallad "relining") av ventilationskanalerna ger samma positiva slutresultat men är både enklare och mer kostnadseffektivt.

Gör som Peab, HSB Göteborg, Signalisten Solna, SKB och Statens Fastighetsverk: Täta kanalerna med VentilFlex® och FuranFlex®

Reliningprodukterna VentilFlex® och FuranFlex® har använts i en lång rad projekt i Sverige för att uppnå täta ventilationskanaler. Totalt har mer än 300 000 meter VentilFlex® och FuranFlex® installerats i svenska fastigheter. Resultatet är täta kanaler som ger frisk inomhusluft och sänker fastighetens energiförbrukning.

Installationen är enkel och de boende kan bo kvar som vanligt

VentilFlex® och FuranFlex® förs ner i den befintliga ventilationskanalen. Sedan formas materialet efter kanalen och härdas. Ingreppet i fastigheten är litet och de boende kan bo kvar i sina lägenheter.

Fler än 40 företag i Sverige är auktoriserade att installera VentilFlex® och FuranFlex®

VentilFlex® och FuranFlex® används i hela världen och SFSAB SkorstensFolket Sverige AB har den nordiska agenturen. Vi består av fler än 40 företag som tätar ventilationskanaler över hela Sverige.

Vad kan detta betyda för er fastighet?

Ring vår huvudkontor på 031 – 91 28 00 eller mejla info@furanflex.se så kopplar vi ihop dig med ett auktoriserat företag som kan genomföra ventilationstätning på din ort.

Se även www.furanflex.se och vår film för mer information om relining med VentilFlex® och FuranFlex®.

Vanliga anledningar till relining av kanalerna

• Energiförluster
  • Dålig luftkvalitet
  • Hög radonhalt
  • Problem med fläktbuller
  • Önskan om en långsiktig lösning som sänker energikostnaderna och stärker fastighetsägarens och bostadsrättsföreningens ekonomi

Brandsäkert, giftfritt och miljövänligt

VentilFlex® och FuranFlex® består av ett kompositmaterial som ger en brandsäker och giftfri boendemiljö. Produkterna släpper inte ifrån sig några skadliga ämnen och är även ett klokt val ur miljösynpunkt. Båda produkterna är bedömda av SundaHus och rekommenderas av Byggvarubedömningen. Vidare är VentilFlex® och FuranFlex® BASTA-registrerade. BASTA-registreringen innebär att vi kan styrka att dessa produkter klarar överenskomna egenskapskriterier avseende miljö- och hälsofarliga egenskaper. Se www.bastaonline.se.

VentilFlex® eller FuranFlex®? Kanaldimensionen avgör

VentilFlex® kombinerar hög kvalitet med ett pressat pris och erbjuds upp till dimensionen 1 000 mm. Vid ännu större dimensioner, upp till 1 200 mm, används FuranFlex®.