Behörig SkorstensEntreprenör – ny  kvalitetssäkring av hantverkare inom skorstensbranschen!

Behörig SkorstensEntreprenör – ny kvalitetssäkring av hantverkare inom skorstensbranschen!

SkorstensFolket Sverige har i god tid innan nya Boverkets byggregler (BBR 19) träder i kraft den 1 januari 2012 utvecklat en ny kvalitetssäkrad arbetsmetodik för installation och renovering av skorstenar.

Enligt nya allmänna råd från Boverket bör skorstenar utföras, dimensioneras och installeras i enlighet med SS-EN 15287-1 och SS-EN 15287-2. Detta ställer höga krav på installatören. Samtidigt ställer Plan- och bygglagen (PBL) lika höga krav på att byggherren (oftast fastighetsägaren) ska utföra en trovärdig, väl dokumenterad och spårbar egenkontroll för att verifiera att de tekniska egenskapskraven uppfylls enligt regelverket. Företagen som nu auktoriseras av SkorstensFolket Sverige enligt den nya kvalitetssäkringssystemet Behörig  SkorstensEntreprenör slår två flugor i en smäll – genom att på ett standardiserat sätt dokumentera hela installationskedjan tar man hand om byggherrens egenkontroll fullt ut och genom att se till att endast installera eldstäder och skorstenar som verkligen passar ihop med varandra minskas risken för fel när eldstaden väl tas i bruk! Egenkontrolldokumentet skickas in till byggnadsnämnden och läggs fram för den som gör slutbesiktning eller är kontrollansvarig (i förekommande fall).

Ny handbok inom området utgör grund för tvådagarsutbildning

Arbetsmetodiken i Behörig SkorstensEntreprenör baseras på PBL och BBR, men i grunden ligger alltså SS-EN-standarderna inom området. För att underlätta för företagen som auktoriseras, har SkorstensFolket Sverige låtit producera en handbok som ligger till grund för konceptet och utgör lärobok under tvådagarsutbildningen, som är obligatorisk för att bli auktoriserad. Därutöver ställs bland annat krav på yrkeserfarenhet och ett gott renommé.

– Eldning innebär oftast en väldigt positiv upplevelse, men att hantera eld medför risker, säger Ingvar Liljeström, ordförande för SkorstensFolket Sverige AB. Behörig SkorstensEntreprenör är vårt sätt att ta initiativet och kvalitetssäkra våra jobb på ett sätt som vår bransch hittills har saknat. Vi tror att Behörig SkorstensEntreprenör är efterlängtat av kunderna.

SkorstensFolket Sverige är landets ledande entreprenörsföretag inom skorstensrenovering med en omsättning av 300 miljoner för år 2010. Via 40 lokalt arbetande företag från Treriksröset till Smygehuk servas alltifrån villaägare till fastighetsbolag. Huvudkontoret är beläget i Stockholm. SkorstensFolket Sverige har marknadens bredaste produktutbud inom skorstensrenovering men erbjuder även ett fullskalesortiment för nyinstallation av skorstenar.

För ytterligare information vänligen kontakta Ingvar Liljeström, ordförande för SkorstensFolket Sverige. Tfn: 08-651 79 00 E-post: ingvar@skorstensfolket.nu www.skorstensfolket.nu