Bostadsrättsförening berättar: Så förbättrade vi ventilationen

Bostadsrättsförening berättar: Så förbättrade vi ventilationen

I ett flerfamiljshus på Korsvägen i Göteborg bor Gunnar Ladenvall. Han är ledamot i bostadsrättsföreningens styrelse och har ansvar för fastighetsfrågor. Här berättar Gunnar om bostadsrättsföreningens renovering av frånluftskanalerna.

– En OVK-besiktning från 1995 visade att våra frånluftskanaler behövde rensas. Och efter det framhöll flera boende att luftkvalitén inte var optimal. Lukten av matos spreds i fastigheten och luften upplevdes som instängd i vissa toaletter och badrum, berättar Gunnar Ladenvall.

Rekommenderades att välja kompositröret VentilFlex®
En renovering av kanalerna var inskriven i fastighetens underhållsplan. Bostadsrättsföreningen blev rekommenderad att anlita Skorstenstätaren&Kaminbutiken i Västerås AB, som utför kanaltätning med kompositrören VentilFlex® och FuranFlex®. Till detta projekt valdes VentilFlex, som är den mest kostnadseffektiva metoden för större ventilationsprojekt.

– Vår fastighet byggdes 1930 och består av 28 lägenheter och två vindslägenheter. Ventilationsprincipen är självdrag och målet med kanaltätningen var att få självdraget att fungera optimalt, säger Gunnar Ladenvall.

Viktig lärdom gällande vindsrenoveringar
Flerfamiljshuset på Korsvägen i Göteborg hade en råvind som för några år sedan inreddes till två vindslägenheter. Detta gjordes innan kanaltätningen, vilket orsakat vissa problem.

– Den kanaltätning vi nu gjort med VentilFlex borde ha utförts innan vindsrenoveringen. OVK-besiktningen visade att frånluftskanalerna behövde rensas men vi väntade onödigt länge. Jag är mycket nöjd med det arbete som nu gjorts med VentilFlex, men jag vill tipsa andra om att inte skjuta upp kanaltätningen. Sakerna ska utföras i rätt ordning – först kanaltätning och sedan vindsrenovering. Det känns angeläget att lyfta fram detta eftersom vindsrenoveringar är så vanliga, säger Gunnar Ladenvall, styrelseledamot i bostadsrättsföreningen.

För mer information, vänligen besök:
www.furanflex.se

VentilFlex® och FuranFlex® är infodringsmaterial för tätning av ventilations- och imkanaler. De installeras i mer än 30 länder och SkorstensFolket har agenturen för den nordiska marknaden.

SkorstensFolket Sverige AB är landets ledande entreprenörsorganisation inom skorstens- och kanalrenovering. Vi har lokalkontor på mer än 40 orter i Sverige och kan hjälpa din bostadsrättsförening att hitta en lokal aktör som är behörig att installera VentilFlex och FuranFlex.