Bostadsrättsförening: Så löste vi våra ventilationsproblem och fick godkänd OVK

Bostadsrättsförening: Så löste vi våra ventilationsproblem och fick godkänd OVK

Många lägenheter har dålig ventilation och undermålig inomhusluft, vilket kan bli ett stort problem för bostadsrättsföreningar och fastighetsägare:

• Ohälsa och missnöjda boende
  • Lägre värde på lägenheterna och mindre attraktiv BRF/fastighetsägare
  • Höga energikostnader eftersom ventilationsproblemen ofta hänger ihop med att energisystemet är i obalans
  • Höga radonvärden
  • Underkänd OVK

En bostadsrättsförening i Göteborg berättar hur de löste sina ventilationsproblem

– En OVK-besiktning visade att våra frånluftskanaler behövde rensas. Och efter det framhöll flera boende att luftkvalitén inte var optimal. Lukten av matos spreds i fastigheten och luften upplevdes som instängd i vissa toaletter och badrum, berättar Gunnar Ladenvall, ledamot i bostadsrättsföreningens styrelse.

Rekommenderades att välja kompositröret VentilFlex®

En renovering av kanalerna var inskriven i fastighetens underhållsplan. Bostadsrättsföreningen blev rekommenderad att anlita Skorstenstätaren&Kaminbutiken i Västerås AB, som utför kanaltätning med kompositrören VentilFlex® och FuranFlex®. Till detta projekt valdes VentilFlex®, som är den mest kostnadseffektiva metoden för större ventilationsprojekt.

– Vår fastighet byggdes 1930 och består av 28 lägenheter och två vindslägenheter. Ventilationsprincipen är självdrag och målet med kanaltätningen var att få självdraget att fungera optimalt. Jag är mycket nöjd med det arbete som nu gjorts med VentilFlex®, säger Gunnar Ladenvall.

För mer information om ventilationstätning och för att få en offert, vänligen besök:

www.furanflex.se

Behöriga installationsföretag över hela Sverige

Vi finns alltid nära dig. SkorstensFolket Sverige AB är landets ledande entreprenörsorganisation inom skorstens- och ventilationstätning. Vi har lokalkontor på mer än 40 orter i Sverige och kan hjälpa dig att hitta ett lokalt installationsföretag som är behörigt att installera VentilFlex® och FuranFlex®.

Om VentilFlex® och FuranFlex®

VentilFlex® och FuranFlex® är produkter för tätning av ventilations- och imkanaler. De installeras i mer än 30 länder och SkorstensFolket Sverige AB har agenturen för den nordiska marknaden.

Ett hållbart och miljösmart val

VentilFlex® och FuranFlex® är typgodkända av Kiwa Sverige och bedömda av SundaHus, som givit produkterna högsta bedömningsklass, A. Vidare är VentilFlex® och FuranFlex® registrerade i BASTA-registret. BASTA-registreringen innebär att vi kan styrka att produkterna klarar BASTA-kriterierna avseende miljö- och hälsofarliga egenskaper. Se www.bastaonline.se. Dessutom rekommenderas VentilFlex® och FuranFlex® av Byggvarubedömningen. SFSAB SkorstensFolket Sverige AB är medlemmar i Energieffektiviseringsföretagen (EEF) för att vi strävar mot ett långsiktigt och hållbart energisystem. Vi använder oss av energieffektiv teknik vilket är lönsamt både för våra kunder och för klimatet.