Lägre energikostnader för fastighetsägare och bostadsrättsföreningar

Lägre energikostnader för fastighetsägare och bostadsrättsföreningar

Skyhöga elpriser har gjort energibesparing viktigare än på mycket länge. Och det finns mycket att göra för att sänka energikostnaderna! Tyvärr glömmer många bort ventilationens betydelse för att uppnå låga energikostnader och en god fastighetsekonomi.

Ventilationens betydelse

När ventilationssystemet är i balans påverkas fastighetens driftsekonomi positivt. Men när ventilationskanaler läcker kommer ventilationssystemet i obalans, energiförbrukningen ökar och fastighetens driftsekonomi försämras.

Relining för fastighetsägare och bostadsrättsföreningar

Relining avventilationskanalerna med VentilFlex®gör att ventilationssystemet återfår sin optimala prestanda. Ingreppet i fastigheten och de boendes vardag är litet, men effekten är revolutionerande stor.

Hur snabbt går man plus på en investering i relining?

Vi undersökte hur snabbt relining med VentilFlex® betalar sig. Med ett energipris på 1,20 kr/kWh är pay-off-tiden några få år och med dagens energipriser går det ännu snabbare.

Här läser du vår jämförelse av driftkostnader mellan täta och otäta ventilationskanaler med pay-off-tid för relining.

Relining pay-off-tid

Utgångspunkter i jämförelsen:

• Frånluftsystem med värmepump
• Fastighet med 40 lägenheter
• Kanalstorlek 15x15 cm
• Energipris 1,20 kr/kWh.
• Temperatur 6,8°C >> 20°C (Mellansverige/Stockholm)

Kontakta oss gärna för fler kalkyler med andra fastighetstyper!

SFSAB SkorstensFolket Sverige AB har den nordiska agenturen för VentilFlex® och FuranFlex®, originalprodukterna för relining av ventilations- och imkanaler. SkorstensFolkets lokalkontor finns på mer än 40 orter i Sverige och huvudkontoret ligger i Göteborg.