Rekordomsättning för Skruvat.se och Bythjul.com – ”personalen har gjort ett fantastiskt jobb”

Under 2022 omsatte Skruvat.se och Bythjul.com över en miljard kronor och gjorde ett resultat på över 30 miljoner kronor. Detta trots att e-handelsplatserna för bildelar genomgick en större omorganisation under året.

– Det här är ett jättebra resultat sett till de utmaningar som vi har mött under året. Våra medarbetare har verkligen gjort ett fantastiskt arbete, säger Claes Kjelldorff, vd för Bythjul Norden AB och AB Skruvat Reservdelar.

AB Skruvat Reservdelar stängde årsbokslutet den sista september 2022 på hela 533 miljoner kronor, en ökning med 12 procent mot föregående år. Systerbolaget Bythjul Norden AB slutade på en omsättning på 505 miljoner kronor, en ökning på 9 procent jämfört med året innan. Räkenskapsåret är brutet och går från första oktober till sista september.

– Alla medarbetare har verkligen gjort ett otroligt jobb. Årets första halva var utmanande lönsamhetsmässigt, men vi lyckades vrida till nyckeltalen och årets andra halva förbättrade vi lönsamheten med över 80 procent i förhållande till föregående år. Det är fantastiskt, säger Claes Kjelldorff.

Omorganisation stärker verksamheten

Skruvat och Bythjul ägs av Mobivia som driver Europas största fristående verkstadskedjor med verksamhet i 21 länder och över 23 000 anställda. E-handelsplatserna samarbetar med ledande europeiska leverantörer och har reservdelar till bilar, biltillbehör, däck och fälg till alla ledande bilmärken. Tillsammans är företagen idag Nordens ledande e-handlare inom området, men siktet är inställd på att fortsätta utveckla verksamheten och växa ytterligare.

– Under året har vi gjort en stor lyckad omorganisation med syfte att ha en gemensam organisation för både Skruvat och Bythjul, vi flyttade till ny adress på Drottninggatan samt öppnade vår första fysiska butik i Kungsängen. Vi är övertygade om att det stärker vår position inom branschen ytterligare och vi ser mycket fram emot kommande år. Förhoppningsvis kan vi till och med slå årets resultat, avslutar Claes Kjelldorff.

Bythjul startades 2002 och har sedan dess fokuserat på att sälja däck och fälgar online. Skruvat i sin tur startades 2008 och säljer reservdelar och tillbehör till bilar online. Båda bolagen driver verksamhet i tre länder med sajterna skruvat.se, skruvat.no, skruvat.fi, bythjul.com, byttdekk.no och renkaatvaihtoon.fi.