Bojkott mot kinesisk sten löser inga problem

Till följd av den senaste veckans rapportering om farliga arbetsförhållanden inom produktionen av gatsten i Kina har både Stockholm och Göteborg valt att från och med nu bojkotta sten från Kina. Men en bojkott löser inga andra problem än politikers samvete, hävdar SKTF, Rättvisemärkt, Nätverket Rena Kläder och Fair Trade Center i ett gemensamt utspel. Den 7 maj sände P1:s program Kaliber ett reportage om arbetsvillkoren i stenbrott i Kina. I reportaget framkom att sten som tillverkas under livsfarliga omständigheter upphandlas av svenska kommuner. Reportaget har lett till att både Stockholms och Göteborgs kommun beslutat att stoppa all upphandling av sten från Kina. Det är bra att politiker reagerar på dessa uppgifter men bojkott är fel väg att gå, hävdar representanter för kampanjen Mina Skattepengar som är ett samarbete mellan SKTF, Rättvisemärkt, Rena Kläder och Fair Trade Center. - Det som behövs är inte en bojkott utan ett tydligt regelverk. Kraven på leverantörerna måste vara tydliga, ska man leverera varor till offentlig verksamhet så måste man kunna garantera att dessa är producerade under mänskliga omständigheter, säger Eva Nordmark förbundsordförande för SKTF. Organisationerna bakom kampanjen Mina Skattepengar arbetar för att stat, kommun och landsting ska ställa etiska krav vid alla offentliga varuupphandlingar. Dessa etiska krav ska motverka att mänskliga rättigheter inte kränks i produktionen av varor som upphandlas offentligt. - Företag i flera olika branscher har jobbat med dessa frågor i många år nu, men det offentliga släpar efter. Vi har undersökt denna fråga i flera år och vi vet att det är fullt möjligt att ställa dessa krav, säger Joel Lindefors från Nätverket Rena Kläder. Vi har tagit fram en guide för hur offentliga upphandlare kan gå tillväga för att hindra att situationer som denna uppkommer. För mer information se: www.minaskattepengar.nu Joel Lindefors joel@renaklader.org 0703 450 480 Emma Enebog emma.enebog@rattvisemarkt.se 0735 606 803