​Skyddsvärnet lagar mat till IVA-personal igen

Coronapandemin har satt hela samhället under oerhört stor press. Nu är trycket på sjukvården är lika högt som när det var som värst i våras, och personalen som arbetar på Covid-avdelningarna är trötta och utarbetade. Därför känns det väldigt bra att vi i början av december kunde återuppta vårt projekt IVA-energi, där vi stöttar personalen på IVA-mottagningarna med lunchmat och mellanmål.

Tillsammans med ett gäng fantastiska kockar, med mästerkocken Louise Johansson i spetsen, lagar vi mat på restaurang Wine Mechanics i Gamlestan och levererar cirka 100 lunchportioner om dagen. Projektet har fått delfinansiering från Postkodstiftelsen.

- Det är överväldigande att se sjukvårdspersonalen kämpa så hårt, ännu en gång, för att ta hand om de svårt sjuka i Covid-19 och rädda liv. Att underlätta vardagen och se till att de orkar genom bra mat känns angeläget. Vi är därför glada över att möjliggöra för Skyddsvärnet Göteborg att fortsätta erbjuda lunch och fika på intensivvårdsavdelningarna på Sahlgrenska Universitetssjukhuset och Kungälvs sjukhus, säger Marie Dahllöf, generalsekreterare för Svenska Postkodstiftelsen.

Med i projektet finns även flera samarbetspartners, som Grönsakshallen Sorunda, Fisk Idag, Johan i Hallen och Arla som skänker matvaror till projektet.

- Vi är glada att vi har fått möjlighet att göra en insats för några av dem som just nu sliter som allra hårdast på grund av pandemin, och hjälpa dem att hjälpa andra. Dessutom lär vi oss mycket som organisation, inte minst vad gäller att vara snabbfotade och flexibla i vårt arbetssätt, säger Mats Hedenskog, direktor på Skyddsvärnet.

• Sociala frågor

• göteborg
  • sjukvård
  • ideellt arbete
  • volontärer
  • corona
  • skyddsvärnet
  • covid 19

• Västra Götaland

Skyddsvärnet i Göteborg är en ideell förening grundad 1914. Skyddsvärnet vilar på en humanistisk grundsyn och är religiöst och politiskt obunden. Vi tillhör den idéburna sektorn och återinvesterar vårt överskott direkt i verksamheten. Syftet med vår verksamhet är att förebygga social utslagning och skapa bättre förutsättningar för människor i utsatthet. Vi vill också verka mobiliserande och opinionsbildande i viktiga samhällsfrågor.

Emma Forseth

Presskontakt Verksamhetsutveckling 0708-726671