Gå direkt till innehåll
Vi lyckades fånga Matthias Gräns på Exact i en kort paus under ett möte när han passade på att stämma av ett av sina pågående projekt i SkyMap-appen.

Molnprocessering förenklar Exacts arbete

Matthias Gräns är team manager på Exact i Linköping och har använt drönare som verktyg i mätteknik i tre år. Drönare är optimalt för att fånga in mätdata för både små och stora områden, och har en noggrannhet som motsvarar en normal GPS-stav. Det har blivit ytterligare ett verktyg i verktygslådan och stärker konkurrenskraften för företaget på de jobb där drönare är det mest optimala verktyget.

Tidigare har Matthias och hans kollegor på Exact använt Agisoft som varit installerad på en kraftfull stationär dator med fjärranslutning för att processera drönarbilderna. Det fungerade i början när det inte gjordes så många drönarflygningar men väntetiderna har blivit allt längre och med det har frustrationen ökat.

- När vi har flugit ett arbetsområde vill vi självklart se till att vår kund får underlaget snabbt. Men med långa köer och väntan på att få tillgång till datorn, ibland upp till flera veckor, blev det inte optimalt för oss. Det rimmar inte med hur vi vill leverera, förklarar Matthias.

Den stationära datorn finns fortfarande kvar men används nu endast i extremt stora projekt eller om det krävs en massa speciella inställningar. Istället använder Matthias och hans kollegor sedan ett år tillbaka molnprocesseringen i SkyMap Portal. Det innebär att de kan processera alla projekt parallellt och oberoende av varandra.

- Ett bra exempel var när vi i somras hade ett stort uppdrag i norra Sverige som innebar att vi på några dagar gjorde åtta drönarflygningar. Tidigare skulle det ha tagit lång tid att processera och leverera, men med SkyMap var allt klart på bara någon dag.

Genom molnprocesseringen i SkyMap Portal kan man från drönarbilderna generera en så kallad digital tvilling med ett ortofoto, ett punktmoln och en avbildning (3D-modell). När processeringen är färdig kan man visualisera resultatet direkt i SkyView som är visualiseringsverktyget i SkyMap Portal, eller leverera resultatet direkt till kund utan att behöva fundera på överföringen av de stora filerna. Du kan också ladda ner och bearbeta datan vidare i ditt favoritprogram.

- SkyMap har gjort vår vardag enklare. Plattformen är enkel, smidig och användarvänlig och arbetet går mycket snabbare nu samtidigt som vi bibehållit kvaliteten i leveransen.

Just nu håller Matthias tillsammans med kollegor från flera kontor runt om i Sverige dessutom på att testa ytterligare en tjänst. SkyMap CAD-viewer är ett nytt och enkelt onlineverktyg för att kunna titta på och kontrollera CAD-filer utan att behöva vare sig programvaror eller CAD-kunskaper. Men det är den inbyggda rensningsfunktion, som med en knapptryckning tar bort all onödig information som maskinstyrningen inte kan hantera eller har nytta av, som lockar Matthias och hans kollegor. Att slippa den manuella rensningen av filerna sparar mycket tid och onödig handpåläggning.

Vi förenklar byggandet!

SkyMap utvecklar webbaserade mjukvaror som med 3D-visualisering förenklar för bygg- och fastighetsbranschen.

SkyMap Innovations AB
Hjortvägen 8