SkyMap tar det första steget för att automatisera uppföljning och kontroll av framdriften i byggprojekt.

SkyMap automatiserar uppföljning av framdriften i byggprojekt

SkyMap automatiserar uppföljning av framdriften

Idag släpper SkyMap en ny funktion som gör det möjligt att se det klassificerade punktmolnet som genereras genom drönarskanning. Det är det första utvecklingssteget av flera som syftar att kunna automatisera uppföljning och kontroll av framdriften i byggprojekt.

- Vår strategi är att förenkla för bygg- och fastighetsbranschen och med automatiserad uppföljning av framdriften i projektet tar vi ett tydligt kliv i rätt riktning. Det kommer att underlätta för både byggherrar, entreprenörer och konsulter i branschen, säger Jon Bengtsson som är VD och grundare av SkyMap.

Klassificeringen av punktmolnet genereras redan i samband med molnprocesseringen och går att ladda ner för vidare bearbetning i andra program. Genom den uppdatering som görs ikväll blir det möjligt att se punktmolnets olika klasser och välja vilka som ska visas i SkyView.

I nästa steg, som redan är under full utveckling och förväntas släppas inom kort, läggs tonvikten på att generera en än mer noggrann klassificering av de punkter som avser mark. Detta kommer dels att förenkla i projekteringsstadiet genom att du får ett mer detaljerat underlag för befintlig mark att arbeta mot, men framför allt möjliggör det automatisering av löpande uppföljning och kontroll av framdriften i produktionsstadiet.