Flyga med bebis i sommar? Så skiljer sig flygbolagens regler för resor med spädbarn

I dagarna uppdaterade Ryanair sitt regelverk för resor med spädbarn. Trots detta är Ryanair fortfarande ett av de dyraste alternativen att resa med om du flyger med barn under två år. Och det kan vara förvirrande att veta vad som gäller inför en flygresa med små barn eftersom flygbolagen har olika regler gällande avgifter, bagage och sittplats. För att underlätta för alla föräldrar har resesöksajten Skyscanner tagit fram en omfattande guide över flygbolagens regler för resor med spädbarn.

Resesöksajten Skyscanner har undersökt över 40 internationella flygbolag för att guida resenärerna till vilka regler som gäller när man flyger med spädbarn (barn under två år). I jämförelsen har man tittat närmare på vilka avgifter som flygbolagen tar ut för spädbarn, antal bagage som får checkas in utan extra kostnad och om flygbolaget erbjuder gratis prioriterad ombordstigning som standard för resenärer som reser med barn under två år.

En aspekt som skiljer sig åt mycket mellan flygbolagen är avgiften för att resa med spädbarn i knät.
Vissa flygbolag tar ut en fast avgift (exempelvis 224 kronor per spädbarn med Thomas Cook Airlines), medan andra tar ut en procentandel av vuxenbiljettpriset, som kan vara upp till 20 procent.

Många föräldrar är samtidigt omedvetna om att det går att köpa till en egen sittplats till de minsta resenärerna*. Skyscanners guide visar att avgifterna för att köpa ett extra säte varierar från flygbolag till flygbolag. Exempelvis tar Ryanair, Thomson och Easyjet fullt vuxenpris medan Air France endast tar 15 procent av vuxenbiljettpriset för ett extra säte till spädbarn.

Guiden tar också upp hur många bagage, så som barnvagn och bilbarnstol, som får checkas in utan extra kostnad när du flyger med barn under två år. Reglerna sträcker sig från ett enda tillåtet bagage per spädbarn med Aer Lingus och Qatar, medan Easyjet, Monarch och Virgin Atlantic erbjuder upp till tre bagage gratis.

– För många föräldrar känns det nervöst att flyga med sin bebis, särskilt om det är första gången. Det kan också vara svårt att veta exakt vilka regler som gäller. Med vår guide vill vi ge alla föräldrar den information som de behöver inför resan så att de enkelt kan ta beslut om vilket flygbolag som är det bästa för dem, säger Annica Jansson, Nordenchef på Skyscanner.

* Förutsatt att de reser med godkänd bilbarnstol. Kontrollera alltid med flygbolaget vilka bilbarnstolar som de godkänner ombord

Om guiden:
All information är inhämtad den 4 juni 2014 via flygbolagens kundservice och webbplatser. För ytterligare information kontakta presskontakt nedan:

Nathalie Stjernfeldt, Presskontakt Skyscanner

E-post: nathalie@agency.se

• billiga flygbiljetter
  • flyg
  • spädbarn

Skyscanner är en av Europas ledande resesöksajter som hjälper konsumenter att snabbt och kostnadsfritt jämföra mängder av flygresor, hotell och hyrbilar. 25 miljoner unika användare besöker varje månad Skyscanners hemsida som finns på 30 olika språk. Skyscanners mobilapp är gratis och finns tillgänglig för iPhone, iPad, Android, Windows Phone, BlackBerry samt Windows och har laddats ner över 25 miljoner gånger. Skyscanner grundades 2003 och har idag över 250 anställda. Följ oss på Twitter och Facebook