Flygresenärer allt mer toleranta mot barnfamiljer – trots nya barnförbud i första klass.

I en undersökning genomförd av Skyscanner.se, prisjämförelsesajten för billiga flyg, fick 2000 resenärer svara på frågor relaterande till att resa med barn. Undersökningen visar att 66 % visserligen stödjer det nya barnförbudet i första klass men att resenärerna generellt sätt fått en positivare inställning till att resa med barnfamiljer.

Förra årets undersökning visade att 20 % önskade sig helt barnfria flyg och att 60 % var positiva till att ha en särskild avdelning på flyget endast för barnfamiljer.  Siffror som i årets undersökning har sjunkit markant till 12 % och 54 % på respektive fråga. Ett resultat som tycks indikera en ökande tolerans och attitydförändring mot barnfamiljer.

"Jag kan förstå att resenärer utan barn föredrar att inte sitta nära en småbarnsfamilj men det är uppmuntrande att se att attityden mot barnfamiljer håller på att förändras säger Skyscanner.se europeiska chef, Mary Porter som själv är mamma.

"Jag tror inte det är ett ekonomiskt alternativt för flygbolagen att erbjuda barnfria flyg, utan flygbolagen måste bli bättre på att stödja barnfamiljer och öka servicen för alla sina resenärer.”

Nedan en jämförelse med förra årets undersökning med samma frågor:

2010              2011

Vill du ha barnfria flyg?

Ja                   20%               12%

Nej                80%               88 %

Ska det finnas en speciell avdelning på flyget enbart för barnfamiljer?

Ja                   60%               54%

Nej                40%               46%

Stödjer du Malaysian Airlines nya barnförbud på första klass?
Ja                                         66%

Nej                                      44%

• flygresor
  • barnförbud
  • första klass
  • resenärer
  • barnfria
  • malaysian airlines

Om Skyscanner:

Skyscanner är Europas ledande sajt för billiga flygresor. Använd vårt smarta verktyg som söker på 600 flygbolag för att hitta de billigaste dagarna att flyga på och de billigaste destinationerna att flyga till. Följ oss på Twitter och Facebook.

Presskontakt:

press@skyscanner.se