Jordbävningseffekt på turismen; Undersökning från Skyscanner.se avslöjar att mediebevakningen hjälper till i återhämtningen efter en katastrof

När katastrofen är framme och drabbar ett land i form av epidemier, jordbävningar eller politiska och sociala oroligheter, förvärras krisen ofta genom ekonomisk stagnation. För länder där turismen är en livsviktig inkomstkälla, drabbas man oundvikligen hårt vid naturkatastrofer, med omedelbart dalande intäkter från turismen.

Trots detta visar en ny undersökning från den ledande flygjämförelsesajten, skyscanner.se, att man kan se positiva effekter ur ett långsiktigt perspektiv av mediebevakningen för turismen i ett katastrofdrabbat område.

Över 2500 resenärer har svarat på Skyscanners enkät som visar att 36 % av Skyscanner-användarna känner ett ökat intresse för att resa till ett land eller en destination som drabbats av en naturkatastrof på grund av mediebevakningen.

"Skyscanners undersökning visar att de flesta katastrofer tenderar att bara bidra med en kortlivad effekt på antalet besökare. När ett land inledningsvis drabbas av en katastrof ser vi minskat intresse, den avgörande orsaken är då säkerhetsrelaterad. På medellång till lång sikt, ökar intresset som undersökningen påvisar till följd av mediebevakningens påverkan att förändra besökarnas attityder till det bättre. Vad gäller den senaste japanska jordbävningen så kan man tydligt känna av en stor empati för det japanska folket och hur de genom sin beslutsamhet och livsvilja väckt beundran hos omvärlden. Detta har bidragit till att turister nu vill utforska den japanska kulturen i högre utsträckning än tidigare.", säger Sam Baldwin, reseredaktör hos Skyscanner.

Undersökningen visar också att flera av de som svarat uppgivit att katastrofer inte skulle avskräcka dem från att besöka ett land, tvärtom, det skulle i många fall uppmuntra dem att resa dit:

"Mediebevakningen av händelsen fångade min uppmärksamhet och fick mig att bli intresserad av att åka dit."

"Medkänslan för de drabbade människorna och det mod de visat har fått mig att vilja åka till Japan."

"Jag flög till New York i oktober 2011 för första gången och ville visa att terrorism inte avskräcker mig från att åka dit."

Undersökningen visar också vilken sorts händelse som skulle kunna avskräcka resenärer från att besöka ett resmål. Endast 10 % av de tillfrågade uppgav att en naturkatastrof skulle vara det mest avskräckande. De flesta tillfrågade uppgav att de var helt bekväma vid tanken om att besöka resmålet redan tre månader efter att katastrofen ägt rum.

37 % av de tillfrågade uppgav att politiska och sociala oroligheter avskräcker dem från att besöka landet under minst tolv månader. På andra plats som mest avskräckande händelse är epidemier, som håller 31 % besökarna borta under ett år. Terroristattacker är den tredje mest avskräckande händelsen med 16 % av de tillfrågades röster, trots detta kan besökarna tänka sig besöka destinationen redan efter högst tre månader.

• billiga flyg
  • billiga flygbiljetter
  • billiga flygresor
  • destinationer
  • flyg
  • flygresor
  • populära resmål
  • resmål
  • utlandsresor
  • turism
  • mediebevakning
  • naturkatastrof
  • undersökning

Om Skyscanner:

Skyscanner är en flygsökmotor som söker igenom hundratals flygbolag och resebyråer för att hitta de absolut bästa tillgängliga flygpriserna i världen, inklusive flyg till Stockholm. Använd vårt smarta verktyg för att hitta de billigaste dagarna att flyga på och de billigaste destinationerna att flyga till.

Presskontakt:

Eunice Augilar 0703045031