Skyscanner avslöjar framtidens sätt att resa

Teknikens utveckling kommer med största sannolikhet att förändra vårt sätt att planera och boka resor i framtiden. Om bara tio år kommer vi att kunna se, höra och känna resmålet direkt från soffan och få hjälp av en digital resekompis att boka resan. Det och mycket mer avslöjas i Skyscanners rapport The Future of Travel 2024 – en kartläggning i tre delar om framtidens resande.

Skyscanners rapport The Future of Travel 2024 är ett resultat av djupgående forskning och intervjuer med ett femtiotal experter inom olika områden, inklusive teknikföretag och reseframtidsforskare. Rapporten släpps i tre delar varav den första ger svar på hur vi kommer att planera och boka resor i framtiden.

Av den första delen av rapporten har Skyscanner identifierat tre tydliga trender:

Digitala resekompisar
På 2020-talet kommer vi alla att ha en e-assistent som är tillgänglig dygnet runt, inuti en klocka eller i ett smycke. E-assistenten är ett bärbart AI-verktyg med den senaste tekniken av röst- och rörelsestyrning.  Den fungerar som en digital resekompis som föreslår och bokar lämpliga resor till framtidens resenär utefter de individuella preferenserna. E-assistenten kan intuitivt sålla bland den enorma mängden information på nätet och skräddarsy en reseupplevelse som passar användaren perfekt.

Virtuell verklighet
Inom tio år kommer resenärer erbjudas möjligheten att "prova” destinationen innan de bestämmer sig för att boka. Reseföretagen kommer att erbjuda de senaste virtuella verktygen och känselfunktionerna som gör det möjligt för resenären att se turistattraktioner, höra ljud, och känna på landskapet på ett resmål utan att behöva gå utanför dörren. Man kommer exempelvis att kunna känna på sandstranden eller åka upp i Eiffeltornet innan man bokar.

Semantiska söksajter
Reseplaneringen kommer att bli allt mer stressfri, snabb och enkel eftersom all information om resan samlas på samma plats. Företag kommer att använda sig av semantiska sökverktyg som vet vad kunden vill ha genom att tolka dennas nätbeteende. Sökverktyget styrs med hjälp av rösten och resan planeras in i detalj redan innan bokningen görs.

– De identifierade trenderna kan uppfattas som avancerade och avlägsna, men faktum är att tekniken redan existerar. Den yngre generationen vill ha teknik som fungerar intuitivt och ger skräddarsydda lösningar utan att man behöver göra jobbet själv. Inom en snar framtiden kommer detta att bli verklighet, säger Annica Jansson, Nordenchef på Skyscanner.

Om rapporten The Future of Travel 2024:
Rapporten har tagits fram av resesöksajten Skyscanner i samarbete med The Future Laboratory. I arbetet med rapporten har 56 redaktörer, forskare och futurologer runt om i världen intervjuats. The Future of Travel 2024 lanseras i tre delar. Del två och tre kommer att publiceras senare under 2014 och handlar om själva reseupplevelsen och framtidens destinationer.

Läs eller ladda ner rapporten på: http://www.skyscanner2024.com

Nathalie Stjernfeldt, Presskontakt Skyscanner
E-post: nathalie@agency.se
Telefon: +46 (0)70 445 87 90