Svenskarna rankas 2:a på lista över världens vackraste

STOCKHOLM, Sverige – Med anledning av att Miss World-tävlingen firar 60-årsjubileum den 30 oktober i år, avslöjar flygsökmotorn för billiga flyg Skyscanner.se vilka nationer som, enligt sajtens senaste opinionsundersökning, uppfattas ha jordens vackraste invånare.

Brasilien, som bl.a. kan stoltsera med sin berömda supermodell Gisele Bündchen, toppade listorna som landet med världens vackraste befolkning och sambans hemland intog förstaplatsen med 12% av rösterna. Men vi svenskar, kända för att ofta vara långa, blonda och blåögda, låg inte långt efter och vi tog hem 10% av rösterna. 8% av Skyscanners användare röstade på Indien, som hamnade på tredje plats, och Polen kom 4:a med 6%. Storbritannien rankades 5:a, trots att det faktiskt är landet som har tagit hem de flesta Miss World-titlarna (tillsammans med Indien, och Venezuela som kom 6:a i Skyscanners omröstning).

Världens mest attraktiva människor enligt Skyscanners användare

1. Brasilien
2. Sverige
3. Indien
4. Polen
5. Storbritannien
6. Venezuela
7. Ryssland
8. Tjeckien
9. USA
10. Nederländerna och Italien

Över 500 personer deltog i omröstningen som bad användarna att välja det land som de anser har de mest attraktiva människorna. Listan bestod av 34 länder som alla hade vunnit en Miss World-titel minst en gång*.

Faktum är att Skyscanners sökningar på flyg till Indien ökade med hela 45% de senaste 6 månaderna, men om det är lokalbefolkningens skönhet som lockar resenärer är inte bekräftat!

Kristin Andersson, Skyscanners Skandinavienchef, kommenterar:

"Skyscanners senaste undersökning tar upp ett intressant ämne, med tanke på människors olika uppfattning om skönhet och hur vissa länder anses ha fler överlag vackra människor än andra. Vi svenskar är kända för vår svala, nordiska skönhet  och Sveriges andraplats i omröstningen bekräftar det. Men frågan är om man verkligen kan påstå att vissa länder är attraktivare än andra, eftersom de flesta har stora genetiska variationer och inslag av olika nationaliteter och folkslag bland sina befolkningar."

*Användarna hade också möjlighet att rösta på länder som inte fanns med på listan

• världens vackraste befolkning
  • världens vackraste människor
  • miss world
  • 60-årsjubileum
  • gisele bündchen
  • svenskarna
  • beauty queen
  • världens vackraste
  • vacker befolkning
  • sverige
  • brasilien
  • indien
  • polen
  • storbritannien

Om Skyscanner:

Skyscanner är en flygsökmotor som söker igenom hundratals flygbolag och resebyråer för att hitta de absolut bästa tillgängliga flygpriserna i världen, inklusive flyg till London. Använd vårt smarta verktyg för att hitta de billigaste dagarna att flyga på och de billigaste destinationerna att flyga till.

Presskontakt:

Kristin Andersson