Slättö förvärvar äldreboende på Gotland

Slättö förvärvar, genom fonden Slättö Core+, en äldreboendefastighet på Gotland med Region Gotland som hyresgäst för 62 miljoner kronor. Säljare är Abirra AB och Visby Packhus AB. Genom affären utökar Slättö sin portfölj inom segmentet samhällsfastigheter.

Äldreboendet Sudergården uppfördes år 2009 och är belägen på södra Gotland i Burgsvik. Fastigheten är bebyggd i två plan med en total area om 2 224 kvm som omfattas av 30 boendelägenheter, flera gemensamhetsutrymmen samt lokaler för personal och administration. Byggnaden är även försedd med bergvärme samt 300 kvadratmeter solceller för optimerad energianvändning.

Hyresgäst är Region Gotland som 2009 tecknade ett 25-årigt blockhyresavtal med fastighetsägaren, återstående avtalstid är drygt 14 år. Vård- och omsorgsföretaget Attendo är operatör av äldreboendet. Totalt årligt hyresvärde uppgår till cirka 4,7 miljoner kronor.

– Förvärvet följer Slättös uttalade strategi att växa inom samhällsfastigheter. Vi är nöjda över att förvärva en modern byggnad med en tydlig hållbarhetsprofil, kommenterar Sofie Sihver, transaktionschef på Slättö.

Roschier och Causey Westling var Slättös ombud i transaktionen.

Sofie Sihver via e-post: sofie.sihver@slatto.se

För koordination:
Daniel Lyckhammar via e-post: daniel.lyckhammar@slatto.se

Besök även: www.slatto.se

• svenska
  • slättö core+

Slättös vision är att vara en ledande investerare och ägare inom fastighetsområdet. Genom ett ansvarsfullt, hållbart och engagerat arbete skapar Slättö långsiktiga relationer med hyresgäster, kommuner och investerare.