Hotel Baltics nya paviljong väcker uppmärksamhet

Sedan några månader tillbaka har fasaden på BEST WESTERN Hotel Baltics nya paviljong blivit smyckad med hålperforerad aluminiumplåt. Nu har paviljonen blivit omskriven i Sveriges arkitekters bransch- och medlemstidning.

I det senaste numret av tidningen Arkitektur har tidningens chefredaktör Dan Hallemar skrivit en artikel om resultatet av arkitektbyrån The Common Offices arbete med den nya paviljongen på BEST WESTERN Hotel Baltic. Hallemar är känd som en man med vass och välformulerad penna bland arkitekturintresserade.

Ariktektbyrån The Common Office talar om att anknyta den nya paviljongen till den dekorationstradition som finns i stenstaden, dess stilblandningar men också dess rikedom av ny-stilar; nyklassicism och nyrenässans. Draperingen i perforerad aluminium är tänkt att ge ett textilt uttryck.

Hallemar öser beröm över arkitekturen och skriver ”Paviljongens form fångar på något sätt upp känslan i den sekelskiftesstad, stenstaden, som är Sundsvalls starkaste berättelse. Den klär på en del av staden, som var vacker en gång, och gör den på så sätt vacker igen”

”Det är fantastiskt roligt att få ett sådant här erkännande av en person som Hallemar. Vi hade ingen aningen om att han varit på plats och beskådat vår nya paviljong. Nu kan vi känna oss om möjligt ännu mer stolta över den” säger Lars-Jerker Molin, VD för Sleepingfox Hotel Group som driver hotellet.

Tidningen Arkitektur är nordens största tidskrift för arkitektur, grundad 1901, ansvarig utgivare är sedan 2011 Dan Hallemar. Tidningen dokumenterar och debatterar svensk arkitektur och ger internationella utblickar inom arkitekternas arbetsfält; byggnad, interiör, plan och landskap.

För mer information kontakta:

Lars-Jerker Molin, VD, Sleepingfox Hotel Group AB Tel. 070-602 30 31, larsjerker@molinbolagen.se

Henrik Lundén, Arkitekt, The Common Office Tel. 070-945 31 96, henrik@thecommonoffice.se

• the common office
  • arkitektur
  • sleepingfox hotel group ab
  • hotell
  • sundsvall
  • best western hotel baltic
  • best western

• Sundsvall

Idag driver Sleepingfox Hotel Group AB tre hotell i Sverige, dessa orter är Stockholm, Sundsvall samt Norrköping. Ett nytt hotell BEST WESTERN &hotel öppnas i slutet av året i Stockholm city.

Av Sleepingfox hotell är BEST WESTERN PLUS Sthlm Bromma ett 4-stjärnigt hotell precis intill Bromma flygplats.BEST WESTERN Hotel Baltic i Sundsvall är ett 3-stjärnigt hotell centralt beläget i Sundsvalls gamla stenstad. BEST WESTERN Princess Hotel är ett 4-stjärnigt hotell mitt i Norrköping city.