”Man känner sig inte jättebekväm när man går runt där bland tungt kriminella”

”Man känner sig inte jättebekväm när man går runt där bland tungt kriminella”

[Ur Säkerhetsinstallatören #1 2021]

Lås, celler och till och med inredning. Månsarps svets- och maskin är mångsidigt när det gäller fängelseprodukter – och levererar från Malmö till Haparanda.
– I merparten av Sveriges polishus, häkten och fängelser finns det nog något som vi har gjort, säger vd:n Niclas Håkansson.

Han sitter på huk vid ett installationsutrymme på anstalten i Skänninge. Cellerna står på rad precis vid installationsutrymmet som är placerat mellan cellerna i en liten dörr. I sina fickor har Niclas de verktyg som krävs för att genomföra jobbet. Men plötsligt saknar han ett verktyg. En av de intagna har tagit hans skruvmejsel och står och inspekterar den.
– Det var lite sådär, säger Niclas Håkansson många år efteråt när han i intervjun med Säkerhetsinstallatören ombeds att berätta något minne från en installation i ett fängelse.

– Det hände ingenting, han bara tog den, tittade på den och sa att det var en schysst mejsel. Sen bad jag att jag skulle få tillbaka den och då fick jag det direkt. En enkel grej – men man reflekterar ju, särskilt när man sitter med huvudet in i ett nischutrymme med ryggen fri.

Niclas Håkansson är vd på Månsarps svets- & maskin som är en av Sveriges största leverantör av säkerhetsprodukter till anstalter och celler. Men när man går in på MSM:s hemsida blir man inte direkt överväldigad av informationen om fängelseprodukterna. På startsidan ligger snarare fokus på företagets andra nisch, lastbilspåbyggnad, med bilder på betongbilar i naturskön omgivning.
– Vi har egna produkter när det gäller lastbilspåbyggnad och det är därför vi har det kvar. Det är företagets ena ben och det andra är säkerhet.

Cirka 5 000 personer sitter inlåsta i Sveriges 45 fängelser. Många av dem sitter av sin tid i närheten av produkter tillverkade av MSM.
– Vi har egentligen bara myndigheter som kund och jobbar främst åt polis och kriminalvård, säger Niclas Håkansson.

Vad använder ni för sorts lås på era produkter?
– När det gäller häkte är det fyra spanjoletter. Närmare än så kan jag inte gå in på det då det är en säkerhetsfråga.

Från början var det egentligen en ren slump att företaget började syssla med just fängelseprodukter.
– I början av 90-talet fick vi ett jobb i Linköping. Där stötte min far ihop med den dåvarande rikspolischefen Björn Eriksson som berättade att han ville göra celler i stål till Polisen, ett jobb som vi senare fick. Det var startskottet att börja jobba åt den typen av kundsegment.

Företaget startades redan 1968 av Niclas pappa och har genom åren hållit på med allt möjligt mekaniskt.
– Sedan jag tog över rodret 2010 har jag försökt renodla lite mer, säger Niclas och syftar på fängelseprodukterna samt lastbilspåbyggnaden.
Den oinvigde kanske tänker att det är väldigt olika saker att tillverka exempelvis fängelsegaller och ett handfat för cellen, eller en urinoar, men inte för MSM som gör både och.
– Vi tillverkar oftast en helt färdig cell. Det har vi gjort sedan mitten av 90-talet och är en av få i Sverige som gör, säger Niclas Håkansson.

Han berättar att det finns olika modeller av celler beroende på om det handlar om häktescell, anhållningscell, arrest eller LOB (som i folkmun kallas fyllecell).
– De är oftast snarlika i utformningen med el, ventilation och vatten. Det är inredningsmässigt det skiljer sig. En LOB har exempelvis bara en madrass medan arresten har brits, toa och tvättställ.
Hur är det att gå in på ett fängelse för att jobba?
– Det är extrema kontroller och väldigt hög säkerhet. Man får gå igenom skanningsbågar och plocka av sig allt – till och med ta av sig skorna och skanna dem också.

Det är naturligtvis en speciell känsla att gå in på ett fängelse som besökare, en känsla som gissningsvis blir ännu mer speciell när man är där för att se till att låsen och säkerheten fungerar på bästa sätt.
– Det är en udda miljö när man är där inne. Man känner sig inte superbekväm när man går runt bland mördare och rånare, säger Niclas Håkansson och fortsätter:
– Men jag har aldrig någonsin råkat ut för någonting. Det har aldrig varit någon incident när vi varit där så man behöver inte vara orolig. De är ju människor de också. När de sitter inne är de ju övervakade och har accepterat sina brott.

Nya medarbetare åker aldrig ut till ett fängelse själva utan får gå vid sidan en mer rutinerad arbetare.
– När man haft några nya killar med sig har de tyckt att det varit lite läskigt. Du kanske står i ett installationsutrymme med dina verktyg och så står det två eller tre stora, fulltatuerade killar bakom dig. Då har vissa känt sig lite otrygga.

Överlag har han sett fler obekväma saker på polisstationer snarare än på anstalter.
– Hos polisen har man råkat ut för att man ska göra någon förändring och så sitter en påverkad person och slår huvudet i celldörren så att det rinner blod. Det kan vara lite obehagligt.

Som vd är Niclas Håkansson själv sällan ute på anstalter nuförtiden, men fängelserna är fortsatt ett hett diskussionsämne vid fikabordet.
– Jag hör på kollegerna som är ute att det är mycket högre säkerhet i dag. De har alltid väktare med sig som står bredvid, speciellt när man ska göra något som kräver verktyg. Vad man än har för verktyg kan det fungera som ett tillhygge.

När det gäller celler till fängelser är de ofta i betong så där levererar MSM inte en hel cellen utan bara det invändiga. Men exempelvis fylleceller görs ofta från ax till limpa.
– Det tar mellan 140 och 200 timmar att bygga en hel cell med all interiör, säger han och fortsätter:
– Det är alltid roligt att ha praktikanter – de tycker att det är spännande och udda att få bygga fylleceller på sin praktik.

Hur många celler har ni producerat?
– Totalt har vi nog gjort upp emot 700 stycken. Vi har byggt från Malmö och upp till Haparanda så i merparten av Sveriges polishus och fängelser finns det nog något som vi har gjort. Det största enskilda projektet var 2013, då vi byggde 65 celler till polishuset i Malmö.