Samverkan med ny gymnasieskola när SLR breddar aktörssamarbetet för låssmedsutbildningen

Från och med höstterminen 2022 startar låssmedsutbildningen på Sågbäcksgymnasiet i Huddinge kommun. Utbildningen sker i nära samverkan med branschorganisationen SLR – Sveriges Lås & Säkerhetsleverantörers Riksförbund. En stor del av utbildningen kommer förläggas till SLR:s medlemsföretag.

Satsningen är en viktig del i SLR:s pågående arbete att utöka samverkan med gymnasieskolor, samt hitta fler aktörer och utbildningsanordnare som vill jobba med nya industritekniska programmet, dit låssmedsutbildningen nu flyttas från hantverksprogrammet. Thorbjörn Hellman, ansvarig för kompetensförsörjning på SLR ser mycket positivt på det nya samarbetet parterna emellan:

– Vi breddar vårt utbud av utbildning i Stockholmsregionen genom att samverka med fler skolor, i detta fall Sågbäcksgymnasiet och Huddinge kommun, vilket är väldigt roligt.

Yrkesutgång låssmed är en yrkesförberedande gymnasielinje som förbereder för ett jobb inom lås- och säkerhetsbranschen. Samverkan sker genom ett lärlingsupplägg där SLR:s medlemmar är med och utbildar elever till låssmedsyrket. Utbildningen genomförs således som lärlingsprogram tillsammans med SLR redan från årkurs 1, det innebär att halva tiden av utbildningen sker ute på företag.

Rektor Eva Sahlberg Widgren säger så här om det nya samarbetet mellan Sågbäcksgymnasiet och SLR:

– Sågbäcksgymnasiet ser fram emot att jobba mot SLR som bransch och därigenom få ut anställningsbara elever, vilket är av yttersta vikt för oss som yrkesgymnasium.

I skrivande stund pågår dialog med intresserade SLR-företag och i dagsläget finns det ett flertal företag som anmält sitt intresse att ta emot blivande låssmedslärlingar från programmet. SLR:s regionansvarige för Låsteknikcentrum, Jessica Dahlin har även nyligen deltagit på en skolmässa för framtida gymnasieelever i Huddinge kommun. Intresset för låssmedsprogrammet bedömer hon som gott redan nu.

– Många elever kom fram och hade frågor om yrket, det känns positivt, säger Jessica Dahlin som också berättar att programmet blir sökbart efter årsskiftet.

Är man ett SLR-medlemsföretag och intresserad av att vara med och utbilda framtida låssmeder får man gärna höra av sig till SLR, man kan maila kansli@slr.se eller ringa 08 721 40 55